onsdag 23 maj 2007

Kotknackarnas upprättelse

I går berättade både Ekot och DN om en ny studie som ger naprapatin vetenskapligt stöd som behandlingsform mot rygg- och nacksmärtor.
Att naprapatbehandling kan hjälpa tvivlar jag inte en sekund på. Att bli rättvrängd när man missbehandlat sin kropp i månader är alltid en befrielse. Däremot undrar jag om inte studiens resultat blivit något hjälpt av den offentliga sjukvårdens närmast nedärvda brist på "service mind" och patientfokus.
I undersökningen fick runt 200 patienter gå till den vanliga vården med sina värkande nackar. Där fick de ta del av "den typ av läkarrådgiven självhjälp som idag rekommenderas inom många landsting". Övriga 200 fick bege sig till naprapaten för behandling. Efter tolv veckor tyckte 57 procent av naprapatgänget att deras tillstånd hade förbättrats "väldigt mycket". I landstingsgänget tyckte 13 procent samma sak.

Alltså. Jag har själv av och till haft tokont i rygg och nacke. När det varat väldigt länge och gjort för jäkla ont har min hypokondriska sida tagit överhanden och jag har kutat till vårdcentralen, trots att jag väl egentligen vet att det är mitt eget fel att jag har ont. (för mycket jobb, för lite träning, sova lite och allt det där man pysslar med.)
Då sa läkaren följande:
1) Det kan vara en kronisk inflammation i musklerna.
2) Ät/gnid in Voltaren.
3) Träna lite, det kan hjälpa.

Eh. Att börja med "kronisk" är inte så klockrent... Man tappade liksom musten då. Och att så många av doktorerna här i landet verkar tro att vårdsökande patienter ännu inte upptäckt Apotekets receptfria sortiment är alltid lika irriterande.
Visst. Han var nog sällsynt otaktisk den här. Allt kom ju i helt i fel ordning. Kanske var den här doktorn också ett ovanligt likgiltigt exemplar. Men, jag misstänker ändå att detta är "den typ av läkarrådgiven självhjälp som idag rekomenderas inom många landsting". Då är det inte så konstigt om siffran blir 13 procent. Den offentliga vårdens behandling är inte någon behandling. Man bara påtalar, lite lagom prussiluskigt, för folk som har skitont att de borde gå till gymet.

Både naprapati och en vanlig rejäl massage kan hjälpa en stel och otränad nacke. Ett par behandlingar på raken kan vara tillräckligt för att du ska känna dig smärtfri nog att faktiskt knalla iväg till gymet. Men få läkare nedlåter sig till sådana "oseriösa" tips. Så de drar till med den väl beprövade behandlingsformen Voltaren.

Inga kommentarer: