torsdag 7 juni 2007

Begreppsförvirring

Missa för allt i världen inte Per Gudmundsons beskrivning av nazisternas tåg genom stan i går! Helt vansinnigt träffsäkert och elakt. Just därför får Gudmundson kritik för sin elakhet lite här och var i kommentarerna och på bloggar och det är inte bara kritik från nazistsympatisörer. Istället liknar den mer kritiken mot dem som vill "lägga locket" på Sd.
Alltså. Jag är den förste att skriva under på att medierna behandlat och behandlar Sverigedemokraterna underligt och fel mycket ofta. Likaså är jag med på argumentet att det ofta sker en högst medveten sammanblandning av de vitt skilda begreppen invandringskritisk och rasistisk. Men när folk tjurar ihop över att någon beskriver nazister orättvist och onyanserat blir jag trött.

Är vi inte rätt medvetna om nyanserna vid det här laget? Om du behöver få argumenten mot nazism upprapade för dig igen är du ute på underliga stigar.
Nej, finn vägen igen du förvirrade!

6 kommentarer:

Jonas sa...

Vad är träffsäkert? Gudmundsson kan inte ha varit på plats eftersom inget stämmer. Han är bara ledsen över att det gått en disciplinerad marsch genom Stockholm som inte stödjer det etablissemang han tillhör.

Han blir då tvungen att ljuga istället för att erkänna att motståndet mot den självmordspolitik han driver håller på att växa.

Lupus sa...

Det är svårt att ta en sån som "Jonas" här ovan på allvar, inte minst när hans hemsida "Den Svenske" inneheåller ett referat av dagens händelser där han - eller vem som nu skrivit den - bland många andra övergrepp mot det svenska språket inte kan skilja på "de" och "dem", nåt som man väl lär sig i femte klass om man är normalbegåvad.

Fan, orkar man inte ens lära sig nåt så enkelt, då bryr man sig knappast om sitt modersmål och i förlängningen sitt land. Då är det nåt annat man är ute efter.

oskar sa...

Jag måste faktiskt hålla med "Jonas". Från vad jag läst i DN och SvD var demonstrationståget mycket disciplinerat och följde polisens anvisningar medan det var motdemonstranterna som stod för attackerna och behövde föras bort av polisen.

Visst är det hemskt med det våld som nynazistiska grupper står för. Men efter vad jag läser verkar det som om AFA och liknande organisationer står för huvuddelen av våldet. På samma sätt som nynazister attackerar homosexuella och deras organisationer (ex nylige RFSL) attackerar AFA och andra ur den autonoma miljön inte bara nynazister utan även Kristdemokrater, Centerpartister och andra som de anser står för 'fel' värderingar.

Tyvärr känns det som att bara för att de är motståndare till nynazisterna vågar skibenter som Gudmundsson inte riktigt kritisera dem.

Sanna Rayman sa...

Hej Jonas och övriga! Jag är inte riktigt med på invändningen. Det var väl många punkter Gudmundson hade, men att ni skulle vara odisciplinerade var väl inte riktigt en av dem?
Jag såg er precis i starten vid St: Eriksplan och då var ni väldigt disciplinerade.
Just den biten har jag aldrig ens uppfattat vara ett problem vid de här tillfällena, afa-kidsen brukar väl i regel vara rätt överlägsna när det gäller att vara odisciplinerad.
Nej. Som jag läste artikeln var den övergripande poängen helt enkelt den att han inte uppfattade er som "framtiden" - av flera skäl.

Och nja, Oskar. Gudmundson har nog inga problem med att kritisera vänstersidan. Han gjorde processen kort med dem häromdagen i en artikel om Heiligendamm. Det kanske kan stämma på en del journalister, framför allt i vanliga nyhetsrapporteringen, men bland borgerliga ledarskribenter hittar du inte mycket sympatier för afa, osynliga partiet eller vad de nu kallar sig idag.

Grue sa...

Visst, vi kanske överdrev lite men det är ändå SvD:s ledarsida vi pratar om. Man kan försöka hålla nån sorts nivå där. Det är inte samma sak som en bloggtext, där kan man ta ut svängarna om man har lust med det.

Sen är det naturligtvis också så att reaktionerna beror på att man systematiskt mobbar Sd och andra invandringskritiska krafter. Om det här hade varit en isolerad händelse hade folk inte varit lika sura.

Sanna Rayman sa...

grue. Jo, jag kopplade reaktionerna dit, men tycker inte att handsken passar. Och är allmänt rädd för alla som säger till ledarskribenter att ledarsidan "borde hålla sig för god för this and that". Jösses så många såna samtal jag får och Gud så sugen de gör mig på att överskrida ännu en gräns jag borde hålla mig för god för... : )