tisdag 12 juni 2007

Duh!

Rikskriminalpolisen togs tydligen på sängen av sin egen kartläggning, som visade att cannabiskonsumtionen i landet var sisådär 10 gånger större än de själva gått och trott.
Nå, de var väl förmodligen de enda som trodde på den gamla siffran. Det kunde man ärligt talat ha räknat ut med rumpan att om deras tidigare siffror baserade sig på "kända missbrukare" så var siffran med allra största sannolikhet helt fel. Skulle inte förvåna mig om de nu fortsätter att vidhålla att det är samma kända missbrukare som är konsumenterna - bara att de röker mycket mer än man tidigare trott.

I Svd säger Johan Nilsson, projektledare på Rikskriminalpolisen och ansvarig för kartläggningen, att det nu måste till krafttag för att det inte ska bli "samma slapphänta attityd som i Storbritannien".

Kan vi vänta oss en sån där het klubbturné i Mobilisering mot narkotikas regi i sommar igen alltså? Grattis alla avdankade DJ:s, jobb på gång!

9 kommentarer:

Pontus sa...

Näe, det är helt otroligt vad polisen är fel ute som vanligt. Kriget mot "knarket" är något dom förlorade när internet uppstod och gav vuxna och ungdomar information annat från den skräckpropaganda staten propagerar för och nu vill dom även att vi ska få ännu mer av en angivarstat där man inte ens får ha på fläkten dygnet runt..

Näe, kasta några miljoner eller varför inte miljarder till på att försöka motarbeta och sätta våra ungdomar i fängelse. Allt för ungdomar inte ska börja med heroin!

Vem bryr sig om att det inte finns några bevis för att varken cannabis eller alkohol direkt är inkösporten till tyngre droger och att det inte är cannabis utan att bli dömd för ett brott som förhindrar framtiden för dom olyckliga som åker fast.

Jag blir så less på detta.. alltid vill dom ha mer pengar även fast det över hela jorden även om det är dödstraff för innehav eller lagligt att folk knarkar, så gör folk det, det går inte att få folk att sluta bara ge dom en sund bild över vad som händer om man knarkar utan propaganda!

Det som också är extra jobbigt att läsa om då är alla satsningar på att åka runt på nätterna och spontant stanna alla från 16-30 för att lysa dom i ögonen och få tag på nått gram hasch bara för att visa upp en bra statistik.

Behandla sveriges framtid som den förtjänar! Sluta upp med ignoransen!

Anonym sa...

Dom säjer att ungdomars attityd till Cannabis förslappas, ni tror inte att det är så enkelt att ungdomarna själva upptäckt att Cb inte är så farligt?

Och hur i allsin dar kan det vara så att det i inget annat land än Sverige förekommer sk Haschpsykos? Har vi Svenskar en speciell psykos-gen eller?

Näe, sluta kasta bort miljoner på narkotikabekämpning som skadar mer än det hjälper, och läs på lite om forskningen kring just Cannabis.

Men det är ju klart, politiker kan ju inte komma nu och säja att dom haft fel i alla år, hur skulle det se ut med trovärdigheten då?

/40-åringen.

Anonym sa...

Jo men fan Cannabis är ju LIVSFARLIGT DÖDSKNARK, kolla bara hur många som dör av det INGEN!! Går inte att överdosera!! Alkohol dödar 150 pers per år i trafiken, där kan vi tala om en misslyckad alkoholpolitik.

Henrik sa...

Över en natt ökade puffandet i landet tiofaldigt, men "misären" består. Nu får RNS räkna om sina skräcksiffror som vattnas ut allt eftersom kunskapen ökar. Dock låter denna gissning från rikskrim lite låg den också...

Samtidigt raggar polisen en extra slant med befängda idéer som bevakning av ungdomar som köper mycket jord, allmänhetens tps om surrande fläktar, vägsprärrar och milis på e4:an mm.

Nu måste gemene man öppna ögonen för de vansinniga dumheter som kommer ut ur Björn Fries och polisens mun. Då man kallar en puff på 0,2 g cannabis för en missbruksdos, då är man uppe i det blå och leker.

Bevisen kommer dag för dag, bevisen på ett samhälle som i det tysta hanterat cannabis moget och utan större problem, men med en orättfärdig kriminell stämpel.

Dags för minst en avkriminalisering av eget bruk och odling, legalisering och en ansvarsfull försäljning följer...

Anonym sa...

Jag är en man över 40 som brukat Cannabis i ett antal
år, bara det visar att dagens drogpolitik inte fungerar.
Vi kan ha träffats på ett sammanträde, på gatan och
du skulle inte ens kunna misstänka att jag, en vanlig
SVENSSON brukar Cannabis.

Jag har ett fullt fungerande liv med Jobb, fru och barn
villa, volvo, hund och katt.

Jag har valt Cannabis framför alkohol av flera anledningar
den främsta är att det ger inte ett fysiskt beroende.
Och en Legalisering av Cannabis skulle minska möjligheten
till att jag riskerar fastnar i ett tyngre missbruk!!

Enkelt, idag är jag tvungen att dels behöva umgås med i vissa
fall grovt kriminella för att få tag på Cannabis. Om det inte
finns Cannabis att få tag på så erbjuds jag ALLTID andra
saker i form av pulver eller piller vilket jag vänligt men
bestämt avböjt att inhandla, då jag vet vad det kan leda till.
Men personen som varit före mig eller den som kommer efter
är kanske inte lika stark och kan motstå erbjudandet.

De medicinska fördelarna med Cannabis har jag sett på nära håll
och jag kan förstå att Läkemedelsindustrin gör allt som går
för att folk inte skall bruka Cannabis istället för deras mediciner
och staten drar ju in många sköna kronor på detta. Konstigt
nog skulle staten dra in ännu mera kronor om Cannabis legaliserades.

Om staten legaliserade Cannabis skulle brottsligheten sjunka markant
samtidigt skulle en stor inkomstkälla för de kriminella nätverken
försvinna. Och om kranarna inte får några Cannabis kunder så får de
per automatik mindre rekryteringsbas för Heroin och Amfetamin m.m

Om siffran 30-ton stämmer vilket den antagligen gör så motsvarar det
på gatan 2.400.000.000 KR som staten inte vill lägga vantarna på
genom en legalisering. Tala om att skjuta sig i foten

Jag passar på att be om ursäkt att jag uttrycker mig klart i skrift
och smutskastar alla SVENSSON:s där ute, för shablonbilden av en "flummare"
är ju inte en SVENSSON

Jag kräver inte mycket bara att få odla ett par 3 plantor per år
eller inhandla Cannabis på närmsta Apotek, utan frågor, utan pekpinnar
och utan moralkakor. Jag lovar att inte langa till ungdomar
men jag kan drista mig till att rekommendera MS-Sjuka, Mag o Tarm sjuka,
Reumatiker och några till sjukdomsgrupper att pröva Cannabis som
ett alternativ.

MVH
En helt vanlig Svensson

Sanna Rayman sa...

Ojoj! Här ramlade det in kommentarer. Faktum är att just den här posten renderade mig flest besök på kortast tid sen jag startade bloggen för några veckor sedan. Det i sig säger ett och annat om att det onekligen finns ett brett intresse för frågan runtom i landet...
Samtidigt måste jag dock göra er besökare besvikna, för även om jag ser polisens insats som tafatt, hopplöst utdaterad och i största allmänhet löjeväckande så är jag själv ingen brukare och är tveksam till legalisering - mest eftersom jag faktiskt sett negativa effekter.
Då pratar vi inte haschpsykos eller nåt annat hittepå-argument. Visst finns det de som kan umgås alldeles utmärkt med cannabis, men det finns också de som inte alls är lämpade för drogen. Och de som inte är lämpade brukar dessvärre inte haja det och sluta - tvärtom.
Istället blir de lite deppiga, misstänksamma och extremt tråkiga eftersom de tappar argumentationsteknik, ägnar sig åt ett ämne (=legalisering) och alltid går hem tidigt för att de hellre vill hem och röka än skaka de lurviga med sina vänner.
Just eftersom jag ändå sett både en och två förlora okej, inte hela livet - visst, villa och vovve klarar man av just fine att behålla - men sin glans och briljans, har jag svårt att helhjärtat ställa mig bakom legaliseringskraven. Däremot anser jag att straffsatserna kring cannabis i Sverige är vansinniga.

Anonym sa...

Jag fattar inte att cannabis är olagligt när alkohol och tobak är farligare och är lagligt! helt sjukt!!!

Anonym sa...

Våran drogpolitik har gått åt helvete. Det är synd att alla lyssnar och tror att staten är våran räddare och tänkare. Jag är för en legalisering, men tråkigt nog kommer det aldrig att ske. Bilden av en cannabisrökare sitter inpräntat i skallen på var och varannan svensk. Svårt att få bort det, med tanke på statens propaganda under åren.

Anonym sa...

"Istället blir de lite deppiga, misstänksamma och extremt tråkiga eftersom de tappar argumentationsteknik, ägnar sig åt ett ämne (=legalisering) och alltid går hem tidigt för att de hellre vill hem och röka än skaka de lurviga med sina vänner."

Japp men i frågan om en legalisering, vilket är bäst för SAMHÄLLET? Att personen fortsätter o dricka och skaka sina lurviga, och får lite förmycket i sig och vips så står någon o svingar sina lite mindre lurviga knogar, och dethär händer väldigt ofta, har ingen siffra, men jag tror nog den är rätt hög va? :) Tål o tänkas på.