måndag 18 juni 2007

Konsumentuppror

Min lillebror anlitar Com hem både som internetleverantör och för sin fasta telefoni. Det är ordentligt irriterande och inte bara för honom. Varje - och då menar jag varje - telefonsamtal bjuder på nya nyskapande ljudbilder. Den gemensamma nämnaren för dem är att de är irriterande nog för att man ska vilja lägga på genast. Ibland distar det, ibland blir det helt tyst, ibland får man ett eko av sig själv, ibland låter lillebror som en elektronisk robotversion av lillebror korsad med Cher.
I går fick brodern den förtvivlade konsumentens frispel och bestämde sig för att jävlas tillbaka med Com hem lite.

"Hej!
Jag har hört att ert system är en televäxel från 1920-talet bemannad av en flock apor. Är det sant? Jag har svårt att tro det, men med tanke på kvalitén hos era tjänster är det ändå en frestande slutsats att dra.

1) Jag spenderar åtminstone 5 minuter om dagen åt att reparera min anslutning till internet. Om jag (gud förbjude) startar om min dator kan man direkt dubblera den tiden. (Jag har kunnandet, tveklöst är detta ett problem hos er, inte hos mig.)

2) Det sprakar och distar i telefonen. Ibland låter de jag pratar med som om de sjöng i deathmetal band. Ni har uppmanat mig att byta telefon, vilket jag gjort. Fyra gånger. Finns det någon speciell belgisk lyxtelefon av 99% kakao ni vill rekommendera mig?

3) Oavsett vem jag pratar med kan jag räkna med att den åtminstone en gång under ett samtal på fem minuter kommer att säga "Hallå, Hallåååå??" och låta förvirrad. Då hörs inte jag i andra änden, vilket förvisso ofta är bra och ger en möjlighet att lägga på luren.
För att sammanfatta det hela så positivt som möjligt: Ni är billiga."

Hmm. Jag tror bestämt att jag måste slänga i väg ett mail till Merit Wager och berätta att hon inte är ensam om sina våndor...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Com Hem är ett företag som inte lever upp till sina löften efter ett halvt års strul har jag fått nog och väljer att betala ett nytt abonnemang hos Telia.Jag gör ideliga felanmälningar som inte följs upp av Com Hem ,de skyller hela tiden på konsumenten och erkänner inte att det är deras teknik som inte fungerar.Mvh Lena Jansson

Sanna Rayman sa...

Det låter misstänkt likt min brors erfarenheter är jag rädd. Och ni är nog många många fler som numera gnisslar tänder när de där eländiga dockorna i reklamen dyker upp som ett hån i tv-rutan...