torsdag 7 juni 2007

Mer lokalt

Jag sitter på tåget och hoppas få komma fram. Dagen har varit trevlig och präglats av svett och stress - det senare eftersom jag var ensam på jobbet och då blir det alltid lite tajt med tid.

Inte helt oväntat har jag fått reaktioner på mina båda texter om landstingspolitiken. Se här och här. (Inga permalinkar, så scrolla om det inte ligger först.)
Reaktionerna i sig gör mig glad. Det behövs fler spänstiga debatter i lokalpolitiken och den här bär med sig mer än bara detaljerna.
Hur som helst. Det jag på rak arm slås av är att det blir knepigt för mig om jag ska följa bådas uppmaningar.
Debattör nummer två menar att den äldre etablerade s-generationen inte kan svara för vad de yngre gör.
Debattör nummer ett menar att jag ska "Låta ungdomarna vara" eftersom de är "ungdomar som tillhör den sällsynta kategorin ungdomar som är intresserade av samhälle och politik, ungdomar som vill något och som har drömmar." I stället uppmanar han mig att gå på socialdemokraterna på seniornivå.
Hur ska jag tolka de här uppmaningarna? Som att ingen kritik alls vore det korrekta agerandet från min sida? Det verkar onekligen så.
Vad gäller argumentationen kring varför jag ska lämna de unga i fred så måste jag utnämna det till kvalificerat trams.
När unga människor blir politiskt intresserade är nog det värsta man kan göra att bete sig som en lyckorusig präst när någon under 60 kommer in i kyrkan. Det är jättebra med engagemang, men det innebär inte att vi ska nöja oss med att klappa 16-åriga ungdomsförbundare på huvudet och berömma dem för att de har drömmar.
Dels är det tråkigt och ospänstigt, dels är det nedvärderande. En veritabel drömdödare. Jag har fullt förtroende för att de här unga människorna är kapabla att debattera. Faktum är att det är just debatter som den här som kan bygga fortsättningen på deras engagemang, förutsatt att det kommer inifrån. Men nu var det visst någon från den äldre skolan som snodde ordet för dem..
Nåja. Jag ska inte orda mer om detta här. Det spar vi till de lokala tidningssidorna.

Inga kommentarer: