torsdag 28 juni 2007

Polismordet och rättspsykiatrin

Min arbetsplats ligger i Nyköping. Dagens ledare handlar därför om gårdagens debattartikel i DN, vilken kastade en del intressant ljus över det tragiska polismordet i förra veckan och rättspsykiatrins svårigheter.
Under kort tid har två olika mord ägt rum i Nyköping. Jag har som tur är sluppit se vare sig det ena eller det andra och det är jag verkligen tacksam över.
Mordet på perrongen för några månader sedan kändes dock väldigt och obehagligt nära eftersom det var på "mitt" morgontåg och offret var en person som jag förvisso inte kände, men ändå såg varenda dag och som därför ändå tillhörde min vardag.
Med tanke på de korta intervallerna skulle man kunna tro att Nyköping är en särdeles stökig och våldsam stad, men det är åtminstone ingen känsla jag har fått under mitt dryga år där. Båda dessa mord har haft mer eller mindre tydliga rötter i en bristande psykiatri på olika nivåer. Båda fallen vittnar också om att sådana brister till slut går ut över allmänheten på ett mycket våldsamt sätt.

Inga kommentarer: