måndag 25 juni 2007

Övertygelse vs. bostadsrätt

I morse satt jag i den arla morgon och småsurade på pendeln från Sundbyberg och tjuvlyssnade på en tjej och en kille i 17-årsåldern som satt och avhandlade sin nervositet. Vad jag kunde förstå var de på väg till en demo och oroade sig lite över huruvida de kunde lita på sina demonstrationskompisar.
- Man vet ju inte vad de kan göra sa tjejen och påpekade att den och den ju hade varit på G8 och allt möjligt.
Till slut tog hon mod till sig och slängde fram det som båda kanske tänkte lite till mans.
- Nä fy, jag är skitnervös. Ska vi skita i det?
Killen, som pratade mindre, visade sig trots sin lågmäldhet mer sugen på action än sin följeslagerska och nappade inte. Inte ens när tjejen förklarade att det kanske kändes kul och viktigt nu, men "tänk om man typ blir tagen av polisen. Det är kanske inte så himla roligt sen när man blir äldre och kanske vill ta ett lån och köpa bostadsrätt."
Det var en underhållande diskussion att lyssna på och jag rådbråkade mitt minne efter möjliga aktuella demosar denna vackra sommardag, men kunde inte komma på några aktuella toppmöten runt Karlberg där de klev av.
Hittade så småningom rapporterna från vad som måste ha varit deras destination.
Det är fullt möjligt att anledningen till demonstrationen var i allra högsta grad lovvärd, det säger jag inget om eftersom budskapet tyvärr gick alla inblandade förbi. Men visst är det en underlig tanke att utav ett tiotal personer var det åtminstone två vars övertygelse inte var starkare än att de vägde saken emot en eventuell framtida bostadsrätt. Om de nu alls gick dit.
Sen undrar jag hur framgångsrik en demonstration kan anses ha varit när vare sig polis eller den instans man demonstrerade "mot" vet vad budskapet var efteråt. Men visst. Måttet på framgång kanske är antalet av polisen omhändertagna, vilket kan förklara att det numera verkar vara regel snarare än undantag att inte ansöka om tillstånd i förväg.

Inga kommentarer: