måndag 25 juni 2007

Väl hanterat av Littorin

När jag nu scannar av vad som hänt i stort och smått under min minisemesterhelg noterar jag bland annat att Neo avslöjat Friktion som avslöjade Sven Otto Littorins akademiska brister. (Som jag skrivit om här och här) Neo bjuder på något som förvisso är intressant information, det vill säga att det finns fp-anknutna ränker som smids mot m-ministrar. Inte minst bör moderaternas egna taktiker lägga den här informationen bakom örat.
Men jag tycker egentligen inte att Neos avslöjande förändrar något i sak. Det faktum att det här var en ur borgerlig synvinkel "intern" fuling kanske gör det hela mer spännande eller nåt, men jag tycker fortfarande att det är skönt att Littorin tog bort den där MBA:n ur sitt CV. Som sagt, det har aldrig varit den som fått mig att tro på Littorins kompetens i alla fall.
Har på en del håll läst några ord om att hans envishet att inte göra det i början var "dålig krishantering".
Jag håller inte med. Det var nog jäkligt smart faktiskt. Få - jag själv inkluderad - ville kräva Littorins avgång. Samtidigt kunde åtminstone inte jag överse med det här klavertrampet bara för att jag hittills uppskattat Littorins genomförda jobb på sin post. Resultatet av denna ambivalens hos rätt många bloggare och mediearbetare blev att man krävde inte avgången utan bara punktens bortplockande. Enligt alla förhandlingskonstens regler satte sig Littorin snabbt på tvären och envisades med att ha den kvar. I alla fall ett tag. Sen vek han sig för kraven, allt enligt pudeldramaturgin.
Det var nog, så här i efterhand, att betrakta som god krishantering. Vi har ju kvar ministern. ;)

4 kommentarer:

deep.ed sa...

Knappast. Om han tagit bort det direkt hade inget hänt. Genom Neos märkliga avslöjande har affären fått ännu längre liv än den borde fått om Littorin lärt sig något på Kreab.

Sanna Rayman sa...

Nja. En alltför snabb pudel brukar göra att insatserna höjs. Hade han vikt sig direkt hade det också varit lättare att lyfta avgångskraven.
Affären har inget liv längre, det är bara bloggosfären som diskuterar partitaktik nu och det påverkar inte Littorins ministerpost.

Sanna Rayman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sanna Rayman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.