måndag 9 juli 2007

Almedal och ungerskt vin

Jag är i Almedalen. Kommer väl säga ett och annat här, men skriver och bloggar företrädesvis på vår ledarblogg.
På Timbros Almedalsblogg hittar jag ett inlägg om att Erik Zsiga delar ut någon form av pris betitlat Godnatt Östeuropa. Priset består av en flaska Törley och där vill jag bara påpeka att Törley knappast är drottningen av de hungariska mousserande. Faktum är att Chapel Hill är det billigbubbel som säljer bäst av alla i Sverige. För något år sedan begav jag mig tillsammans med en större portion av vänkretsen till Ungern och Balatonboglár där många av de ungerska vinerna görs. Vi kände att vi hade så många glada kvällar att tacka Chapel Hill för att det blev nödvändigt med en vinresa dit. Marknadsavdelningen för Chapel-vinerna tog gladeligen emot oss och visade vingårdar, kapell på kulle och lät oss prova viner av alla kulörer och former. De gnällde även lite på Systembolaget som tydligen var väldigt svårflörtade när det gällde att släppa in andra viner än mousserande från producenten. Trist, för vi fick smaka ett par Pinot Noir-grejer som var riktigt smarriga.
Hur som helst. Törley är för sött. Chapel is better.





Inga kommentarer: