tisdag 10 juli 2007

Extra, extra: Kd ändrade sig inte!

Jag har nyss skrivit en positiv ledare om kd, återkommer med länk imorgon. I skrivande stund vet jag förstås inte hur medierapporteringen kommer att se ut, men om jag får tillåta mig en gissning kommer man att skita kapitalt i de mycket välbehövliga resonemangen och ambitionerna på psykvårdsområdet och berätta desto mer om det faktum att Hägglund inte tillkännagav en helomvändning vad gäller om äktenskapslagstiftningen. Som vore det den stora nyheten...
Att många kommer att göra en sådan rapportering beror förstås att de ogillar kd:s hållning i frågan. Det gör jag med. Men jag är för det första inte dummare än att jag redan på förhand kunde räkna ut att detta inte skulle bli temat i kvällens tal. För det andra är inte jag Mona Sahlin. Därför gillar jag att Göran Hägglund inte utnämnde frågan till sin nummer ett bland alla politiska frågor.
Missförstå mig rätt. Jag skulle hjärtans gärna se att kd kom till sans vad gäller de könsneutrala äktenskapen. Samtidigt tror jag inte att det är möjligt för Hägglund att forcera både abortfrågan och den här samtidigt i partiet. Nu har han fixat en hyfsad sammanhållning kring en oförändrad abortlagstiftning som partilinje - med ett litet utomkvedshavandeskap inom partiet som resultat. Låt oss ge honom en stund att introducera nästa bibelbältesbomb...
Frånsett en lång del om utveckling av psykvården, som jag med ett polismord på min arbetsort i färskt minne, verkligen menar att det finns stort behov av, talade Hägglund på ett naturligt och chosefritt sätt om liberala värden som valfrihet och egenmakt. Dessutom gjorde han en utflykt på etikens marker, kd:s hemmaplan, och gjorde processen kort med Sahlins tal om "återställd rättvisa". Rättvisa har för övrigt varit ordet för dagen på kd:s seminarium. Jag har grunnat lite utifrån det i en ledarblogg tidigare i dag.

Inga kommentarer: