fredag 20 juli 2007

Fast hon var en ko

Nä, nu måste jag försvara henne, det börjar bli för mycket elakt tal om kossan.
DN rapporterar att "Idylliska lantbruksutflykter kan leda till farlig infektion". Ingen ska tro att det är bra eller nyttigt att åka till landet och kela med kalvar. Nänä, så enkelt är livet minsann inte.
Och vi vet ju alla by now att kornas fisar är klimatets värsta fiende. Men, turligt nog är pengar nu avsatta och forskare både här och där jobbar hårt för att hitta bot åt de flatulenta kreaturen.
Jag påminner mig historier om hur glupska korna blev förr i tiden när man släppte ut dem på en klöveräng efter en lång och tråkig vintertid i ladugården. I pur lycka över all frisk grönska åt de utan besinning tills deras magar svällde upp av gaser. För att de inte skulle spricka fick man ibland sticka in en mycket lång nål och liksom "lufta" en av de överpumpade magarna. Redan det faktum att man inte låter kor käka på renodlade klöverängar nuförtiden är med andra ord "klimatsmart".
Men döm inte kon efter hennes magar! Det är ett ljuvligt djur. Själv älskar jag kor och har ägnat mången sommar åt att bli kompis med kalvar - en uppgift som kräver tid och tålamod.
Dessutom gör sig inget så bra på bild som en av Audhumlas ättlingar.
Therefore - några personliga favoriter från mina ko-foton...













Inga kommentarer: