torsdag 12 juli 2007

Lust och politik

Skippade allt vad partidagar hette i går och hängde runt på andra seminarier. Har därför inget om mp förutom en liten ledarbloggen.
I övrigt en krönika med litet avstamp i rättvisa och rättigheter.
I dag är det moderaternas dag och jag känner mig så här i förväg rätt avtänd. Hur man tappar lusten till ett parti förklarar jag här och här.
På pappret kan det måhända se ut som att kd, inte minst nu när det ska bli antiabortpartier och annat, är största "hotet" mot alliansens möjligheter 2010. Inte så sällan känner jag att det hotet snarare är moderaterna.
Moderaterna har tagit den inledningsvis och i valrörelsen pedagogiska pragmatismen till sin bortre gräns and beyond. Det blir till slut bara själlöst. Ideologin finns där säkert, men ska av någon anledning hållas "under skäppan". Ett sådant beteende blir i längden omöjligt att respektera.
Det handlar inte bara om frågan "Var är alliansen?". Vore det nu största regeringspartiet mindre mumligt hade känslan av befintlig allians varit starkare - även om de inte åker buss över Sverige varannan månad.
Nåja. Jag hoppas att jag blir motbevisad av Anders Borg ikväll.

Inga kommentarer: