torsdag 19 juli 2007

Örongodis

Jaja. Så länge kunde jag hålla mig ifrån bloggen. Skriver nu från andra sidan pölen, i närheten av Boston där jag hänger med snälla släktingar. Varje gång jag drar mig hitåt kikar jag in på klezmerjazzbandet Naftule´s Dreams hemsida i förhoppningen om att en konsert ska inträffa nånstans nära mig.
Jag har egentligen bara en relation till en enda låt med det här bandet och den låten heter Black Wedding. Det är tveklöst av de mest bildframkallande låtar jag vet. Hela sagor utspelar sig inför ens inre, särskilt om man låter sig guidas något av ursprungsstoryn som ligger till grund för låten.
Den kan helt enkelt rekommenderas - helt hänryckande! Själv hittade jag både bandet och låten via en eller annan klezmersamling. Minns tyvärr inte vilken just nu, men låten är häftig nog för att jag ska vilja höra mer - gärna live. Tyvärr hade jag otur den här gången också, så det blir ingen konsert nu heller...

Men långtifrån all musik gör sig bra live. Så här i sommartid brukar jag alltid få återfall och börja gunga runt till gammal g-funk hip hop, men en sak är säker: Arenahiphop är en contradiction in terms. Detta bevisades slutgiltigt när Live Earth-eländet pågick som bäst och jag flipprade förbi några tagningar från Hamburg. Där stod Snoop Dogg i pippilottor och Burberry-outfit och gastade "What's my name?". Schrecklich!
Nä. Även om semestervibbarna var rejäla när jag såg ljuvliga Snook i Visby häromveckan var det betydligt mer hiphop att svettas framför dem på Gutekällaren än det någonsin kan ha varit att i klimatets namn tala om för herr Doggfather vad han heter.

För övrigt drar jag mig till minnes att festivalen som kallas "jazz" pågår i Stockholm just nu. Kanske inte alltid ett namn som beskriver festivalens innehåll på bästa sätt, men okej, låt oss inte vara petiga. Senast jag var där var det för att se härliga Angie Stone om jag inte minns fel. Det var lätt att hamna på jazzfestivalen när jobbet låg granne. Hur som helst. Skulle jag vara i stan och välja en konsert i år fick det nog bli finfina Paavo, som Svenskan hade en lång grej om häromdagen.

Inga kommentarer: