tisdag 3 juli 2007

SUF stjäl

Idag har jag en liten krönika om den årligen uppdykande och alltid lika charmiga SUF-kampanjen där sommarjobbande kids uppmanas att stjäla på arbetsplatsen. Flygblad med dessa goda råd har nyligen delats ut i Nyköping.

"Samtidigt är det LO-förbundens svartvita världssyn som krattat manegen för SUF:s kampmetod. Mycket länge har LO:s sommarkampanjer porträtterat arbetsgivare enkom enligt stereotypen illasinnat släkte. Antingen är det överlägsna kostymgubbar eller - som på en affisch jag sett i år - läbbiga, skalliga män med guldkedja runt halsen som med stor iver förtrycker unga tjejer.
Säkert finns det såna här exemplar. Och det är inte fel att LO hjälper unga med rådgivning och stöd per telefon. Men jag har haft en försvarlig mängd sommarjobb i mina dagar och aldrig mött de här figurerna. Och när jag tänker på de arbetsgivare jag haft är min enda tanke att jag hoppas att ingen stjäl från dem."


För övrigt har dagen ägnats åt att introducera sommarvikarien Johan på jobbet. Han verkar inte så korpig så jag tror jag får ha pennorna och blocken hyfsat i fred...

Inga kommentarer: