fredag 10 augusti 2007

Eländes elände

Ärligt talat. Varför måste Sommarlovsteatern på radio alltid låta exakt likadant? Varje dag måste jag stänga av radion i 20-30 minuter när detta plågoris går igång. Det spelar ingen roll om förlagan är en utmärkt bok, i radioform blir resultatet med 98 procents säkerhet irriterande.
Röstlägena är alltid i högsta pitchen och om det inte hulkas, gråts och gnys så skriks det för full hals. Det är alltid synd om alla barn i sommarlovsteatern. De har inga föräldrar, ingen mat, de fryser, är inlåsta, utelåsta och saknar åtminstone ett viktigt organ eller kanske en lem.
Finns det vuxna med i denna värld säger de mestadels saker som: "Käften unge! Du ska inte ha nån mat!" eller "Jag ska lära dig att vara näsvis, kom hit ska jag banka vett i dig!".
Jag kan inte påminna mig att det var så här när jag var liten, är det på senare år som vi kommit på att våra ungar måste sona den välfärd de åtnjuter genom att bara höra talas om elände, våldsamma vuxna och kurrande magar på somrarna?
Kanske kunde Timbro göra ett handtag även här? Deras podcaster har ju varit ett livsnödvändigt alternativ till sommarpraten i år. För visst har de senare varit ovanligt tama denna sommar?

Inga kommentarer: