lördag 25 augusti 2007

Ingenting dåligt har hänt. Någonsin.

Fick en kommentar på min bloggpost från häromdagen där jag berörde bland annat det faktum att Afrosvenskarnas riksförbund vill ha förbud av serieboken Tintin i Kongo. Jag såg nyss att det inte blir något åtal. Men inte för att det vore knäppt...

Justitiekanslern motiverar beslutet att inte väcka åtal med att det eventuella brottet är preskriberat. I tryckfrihetsmål måste åtal väckas senast ett år efter publicering. Den senaste upplagan av Kongo-albumet är från 2005.


Nåväl, åter till min kommentator. Han eller hon skriver:

"Låt mig upplysa dig om att Tintin är en barnbok. Tror du verkligen att en sexåring känner till belgiens historia som förtryckande kolonialmakt och kan sätta de rasistiska skildringarna i ett sammanhang?
idiot."


Barns oförstånd är vad jag förstår ett argument som många menar gör förbudstanken rimlig. För inte kan väl en sexåring fatta att bilderna i Tintin har åttio år på nacken? Inte vet en sexåring något om kolonialism och slaveri.
Nej. Det gör de kanske inte. Nu tror jag i och för sig inte att det är många sexåringar som läser Tintin. Det är aningens tidigt för en som nyss börjat staka sig igenom ord och alfabet.
Men fine. En nio-tioåring kan definitivt tänkas läsa Tintin och risken finns förstås att han eller hon hoppar över det förord i Tintin i Kongo som förklarar att den ska ses som ett tidsdokument. Då sitter barnet där, helt oskyddat och utlämnat inför trettiotalets vindpustar av rasism, slaveri och kolonialism.
Kat-a-strof.

Jag läste rätt mycket böcker och serier som liten. Plöjde definitivt igenom alla Tintinböcker. Ändå är jag vare sig rasist eller har underliga föreställningar om kongoleser. Man frågar sig hur detta gick till.
Var det Rör inte min kompis-kampanjens förtjänst? Eller var det när jag åkte på läger med en massa ungar från hela världen som de kolonialistiska tankarna togs ur mig? Kanske var det för att vår lärare läste Onkel Toms stuga högt för oss?
"Men tänk om en sexåring?-argumentet" håller helt enkelt inte. Man kanske kan förledas att tro det för att man gillar barn och vill dem väl, men i själva verket handlar det om ren lättja.
Vuxna människor som är så upptagna med sitt att de inte orkar med en komplicerad värld som kräver att de av och till förklarar och kontextualiserar den för sina barn.
Barn är faktiskt inte idioter. Det går alldeles utmärkt att prata med en tioåring och berätta saker om världen och vad som hänt i den. Svårare än så är det faktiskt inte.
Med den här argumentationen borde all sorts fiktiv skildring i bokform eller annan ges ett bäst före datum. Det är samma sak som när Maggan Winberg vill sluta sjunga Taube av jämställdhetsskäl.
Det är den vidriga klyschan "idag är den första dagen i resten av ditt liv" vriden till sin perverterade spets.

- Godmorgon. År noll börjar nu och ingenting dåligt har hänt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Själv har jag tagit bort alla vänsterböcker i vårt skolbibliotek. Sven Wernström åkte direkt.

Anonym sa...

Om man ska förbjuda all vilseledande litteratur som framställer företeelser ur ett inskränkt och förlegat perspektiv, tänk bara vilken omfattande revision av akademisk litteratur som måste göras. Varenda marxistisk analys får göra Tintin i Kongo sällskap på bokbålet.

Nåja, där bör väl även Blå Lotus hamna, antar jag, för schablonbilder av kineser och japaner. Och Tintin i Amerika schabloniserar ju amerikaner. Och Den mystiska stjärnan är elak mot flugsvampar.

Bränn, bränn, bränn som trolltygen i tomteskogen skanderade.

Barn har lättare att förstå varför Tintin i Kongo ser ut som den gör, än varför misslyckade välgörare hakar upp sig på petitesser som seriealbum och svarta glassar.

Anonym sa...

På 30-talet var det inte bara Belgien som spred propaganda i serieform för att rättfärdiga sina brott. Varför inte nytrycka nazzaenas judeförföljelser och propaganda för förintelsen i serisform? Ingen kan väl ta illa upp? Det vore väl minst lika bra barnlektyr?
Kom in i matchenoch sluta diskutera spridning av rasistpropaganda)