tisdag 21 augusti 2007

Känsligt i Rosenbad

Idag har jag ett litet harmlöst stick om det här med att både svenska politiker och diverse nationella och internationella företag själva putsar på sina profiler på Wikipedia.
Det är ju en tacksam liten nyhet att filosofera kring, utan att man för den sakens skull bör sparka igång alltför vildsinta konspirationsteorier - även om den här nyheten säkerligen kommer figurera i många sådana framöver.

Hur som helst. Det roliga är att nu på förmiddagen så ringde migrationsminister Tobias Billströms pressekreterare till mig för att berätta att uppgifterna i Expressen inte var riktigt korrekta. Billström har inte ändrat på sin sida från regeringskansliet. Han gjorde det hemma.
Åhå, sa jag och försäkrade att SN:s ledarsida inte hade för avsikt att initiera drev mot ministern för den här Wikipediabagatellen, oavsett var han satt någonstans.
Tvärtom. Billström har än så länge inte misshagat mig vad jag kan komma på. Inte minst hans engagemang för mer arbetskraftsinvandring har varit synnerligen välkommet.
När jag och pressekreteraren sagt adjö och lagt på funderade jag en stund över varför detta egentligen rätt meningslösa samtal ägt rum och jag måste konstatera att det nog kan vara ännu ett symtom liknande det här.
Visst förefaller regeringen ha fått en släng mediefobi? Det verkar vara lite nerverna utanpå kroppen i regeringskansliet och det är oroande.
Visserligen går det inget vidare i opinionen, men huden måste ändå vara hårdare än så här. Har inga krafter återhämtats under semestern?
Tänk om en medieskandal av tv-licensiska mått briserade nu. Skulle Rosenbadsgänget palla för en sådan storm?

1 kommentar:

Grue sa...

Sånt där är legio på nätet. Har varit och petat på artiklar om AFA men deras anhängare redigerar blixtsnabbt. Likaså Hübinetteartikeln.

Alla politiska artiklar ska man alltid ta med en nypa salt på wikipedia.

Själv föredrar jag wikiquote - det går helt enkelt inte att snacka bort att politikerna sagt det och det. Brukar skriva på Månas "fina" samling...