torsdag 23 augusti 2007

Let's all take a moment

Sommarens regnande måste ha gjort en del avtryck, det verkar som om höstdepressionerna kommer tidigt i år. Någon annan förklaring kan jag inte – eller vill jag inte – tänka mig till att det just nu är så mycket galenskaper som pågår att hälften kunde vara nog.

Att läsa Lars Vilks dagliga anteckningar om härvan kring hans Muhammedbilder gör det fullständigt självklart att han för varje timme som går vinner en anständighetens kamp över en inavlad kulturvärld som gillar gränsöverskridande – när det är ett traditionellt gränsöverskridande som lämpar sig för pressreleaser och trevliga förhandsartiklar i Pastan. Utöver detta gillar man allra bäst att vara överens och sammangaddade mot en tänkt utomstående fiende - den som inte bryr sig om kulturen.
I ack så många kultursammanhang har jag i programtexter, monologer och panelteman mött ordet motstånd. Det är ett populärt ord, men i själva verket ett ord som knappt finns i kultursektorn. Alla är så förtvivlat överens och detta verkar man dessutom vilja fortsätta med i all evinnerlig tid. Inget ska någonsin ställas på sin spets. Det är en konservatism utan like.
Ibland behövs faktiskt svartvitt. Jag behöver det. Jag behöver ja och nej, jag behöver klarspråk, jag behöver rätt och fel, jag behöver lögn och sanning. Jag kan inte hjälpa det och jag tror inte att jag är den enda som har detta behov – även om det inte är en önskan som ligger i tiden. I tiden ligger istället det mångfasetterade, de många perspektiven. Ett ideal där allting är rätt och ingenting kan vara direkt fel - givet att det omgärdas av lite retorik och prat, prat, prat. Vilks har bevisat att kulturbranschen består av får.
Överallt prat. Skitprat. Trams. Jag orkar inte. Jag är inte rustad för det här. Det gör tamejfan fysiskt ont.

På ett av våra främsta akademiska lärosäten diskuteras ”Djurens plats i samhället ur genusperspektiv”.
Detta ska vi betala för.
I en kvällstidning är Jan Guillou är arg, han har blivit tafsad på snorren i Norge.
Detta ska vi bry oss om.
Tintin i Kongo kränker Afrosvenskarnas riksförbund som istället för att inte läsa den JK-anmäler och kräver förbud, så att ingen idiot skulle råka tro att kongoleser ser ut och beter sig som Hergé ritade på trettitalet.
Detta ska vi prata om. Allvarsamt

Allt detta tar min och din tid och mina och dina pengar varje dag. Vi avkrävs funderingar och retorik kring ingenting. Känslor och ställningstaganden för och emot ingenting.
Vi tvingas jämt och ständigt blunda inför intuition och logik. Hela tiden dessa meddelanden som låter förstå att simpla distinktioner som rätt och fel - är rätt så fel.
Och sen går vi och funderar på varför sjuktalen är höga?
Kanhända mår skit av att vi aldrig får följa en logisk tanke till sitt slut!
Det kan inte vara nyttigt. Nästan varje sakfråga infekteras av detta. Oavsett vad som debatteras, vad jag läser om, vad jag hör människor prata om så ser jag hur en osynlig hinna ligger över all kommunikation människor emellan.
Jag säger, det kan inte vara nyttigt.
Babel. Vi bygger Babel gott folk.

3 kommentarer:

Nordic Dervish sa...

Så sant, det gjorde lite fysiskt ont att läsa. :(

Anonym sa...

"Tintin i Kongo kränker Afrosvenskarnas riksförbund som istället för att inte läsa den JK-anmäler och kräver förbud, så att ingen idiot skulle råka tro att kongoleser ser ut och beter sig som Hergé ritade på trettitalet."

Låt mig upplysa dig om att Tintin är en barnbok. Tror du verkligen att en sexåring känner till belgiens historia som förtryckande kolonialmakt och kan sätta de rasistiska skildringarna i ett sammanhang?

idiot.

Sanna Rayman sa...

Då vill jag upplysa dig om att sexåringar typ läser man för. Eller går igenom alfabetet med. De är inte direkt en Tintinmålgrupp.

En tioåring däremot kan man prata med alldeles utmärkt och berätta saker om världen och vad som hänt i den. Det vill säga kontextualisera boken de läser. Svårare än så är det faktiskt inte.

För övrigt. Menar du även att barnböcker som skildrar en omodern syn på jämställdhet eller något annat bör förbjudas? Eller kanske åldersmärkas så att vi först hunnit ge barnen tillbörlig utbildning om hur de ska läsa och förstå.

Till sist. Har du barn? Tänker du på dem som idioter?