torsdag 13 september 2007

Boooo-ring!

TV-morgonen i SVT har handlat en hel del om den nya handelsministern Ewa Björling, en utnämning som tydligen är "amerikansk". Samma "nyhet" om hennes "lik i garderoben" har valsat runt överallt sen utnämningen i går. Gäsp!!!
Vi har fått en ny minister. Hon är inte direkt rikskänd. Angelägen och relevant information torde vara något mer om hennes kvalifikationer och betydligt mindre om de här skitsakerna.
Är det någon, utöver iblandade redaktörer och reportrar, som bryr sig ett skvatt om Björlings balkongdörrar?
Jag tvivlar.
Det är ju inte ens hemliga lyx-balkongdörrar vi snackar om...

7 kommentarer:

Pelle sa...

Björling borde ha gjort som många tusentals svenskar har gjort. Hon borde ha stoppat bygget medan ändringarna i byggplanen granskades av kommunala myndigheter. Det är inte roligt. Det kostar pengar. Men det är en del av de lagar vi har. Om man vill ändra lagar så finns riksdagen. Björlig är alltså en av endast 349 människor i Sverige som har makt att ändra lagar. Därför är hennes beteende och förklaringarna hon ger uppseendeväckande för att inte säga upprörande för många svenskar.

Sanna Rayman sa...

Okej. Jag ska genast sluta intressera mig för ministerns meriter och istället ägna dagen åt att vara upprörd över en jordhög samt ombyggda källarfönster.

Pelle sa...

Du kanske bara borde lyssna på hur andra människor resonerar innan du bildar dig en egen uppfattning.

Björn sa...

Raljera gärna - men föredömligheten hos M-trusten fortsätter att vara låg. Som vanligt är det oreranden om att lag, ordning och reda som skall gälla för statarna, medan de själva skall kunna fuska till sig taxiresor och svartbyggen.

Sanna Rayman sa...

Men snälla. Jag har väl precis som alla andra utgångspunkten att lagar och föreskrifter ska följas. Det är en grundhållning som de flesta medborgare förhoppningsvis har.
Men samtidigt har de flesta medborgare i detta land någon gång brutit mot någon lag eller något påbud på ett eller annat sätt. Vad är det för sorts politiker ni efterlyser egentligen, nyfödda?

Har ni ett avgångskrav som kliar inombords så gå då man ur huse och ropa ut det. Jag kommer inte att ansluta mig eftersom jag menar att annat är mer avgörande för hur handelsministern är lämpad för posten.

Björn. Jag må ha varit lite raljant, men åtminstone raljerar jag om dagsaktuell politik med en vokabulär som har med vår samtid att göra. Statare har inte funnits sedan 1945 och har mycket lite med denna diskussion att göra.

Pelle sa...

Men hur bedömer du om Björling är lämplig att premieras från Riksdagskvinna (vilket jag tycker är helt okej) till minister? Menar du verkligen att det inte finns många andra kompetenta moderatkvinnor som har en mer normal attityd till Svea Rikes lagar? Undrar du inte vilka andra genvägar hon har tagit och kan tänka sig att ta?

Heder åt dig för att du bemöter kommentarerna du får.

Sanna Rayman sa...

Jomen det är ju lite det som är min poäng. Hur bedömer jag eller vem som helst annan det?
Det underlag jag får via nyhetsrapporteringen är undermåligt för att jag ska kunna bedöma Björlings lämplighet som handelsminister. Vi vet nu att hon inte är någon vidare byggherre och sannolikt lite slarvig och/eller envis när det gäller kontakt med kommunala myndigheter, men i övrigt har det varit lite tunt.
Därför menar jag att informationen inte varit särdeles relevant. Rapporteringen uppfyller det journalistiska kravet på nyhetsmässighet och den har väl haft ett sensationsbetonat underhållningsvärde, men utöver det är jag helt enkelt inte nöjd.
Några stora och fula genvägar fanns det nog inte i garderoben. Då hade vi säkert fått rubriker om det snarare än om bygg-grejen. Den var sannolikt "it" och då blev den så här stor eftersom medielogiken kräver mer smask än matnyttig info.