fredag 14 september 2007

När man talar om trollen

Häromdagen knackade Hyresgästföreningen på hemma oss mig. Det resulterade i en krönika där jag bland annat förklarade mig ovillig att betala för fler av Barbro Engmans debattartiklar. Som ett brev på posten dök det naturligtvis just en sådan upp. Och sannolikt har jag bidragit med nån spänn till den också, trots att jag inte är medlem...

Alltså. Detta med de mångas styrka är inte en argumentation jag egentligen vänder mig emot. Naturligtvis är många tillsammans starkare. Naturligtvis är det vettigt att arbeta ihop mot ett gemensamt mål.
Men borde man inte få välja vem man vill jobba med och vilka mål som gäller?
Jag känner nämligen inte att min väg till styrka går via min kråka på de här två snubbarnas lista. Jag vill inte ­bidra till Barbro Engmans alarmartiklar om ”utförsäljningen av allmännyttan”. I mina ögon uppför sig inte HRF som en opolitisk organisation.
Dessutom. Jag kan gå med i HRF eller strunta i det – det spelar ingen roll. Min hyra kommer ändå landa där den ­landar på grund av deras förhandlingar med min hyresvärd.
Samma gäller facken. Jag kan pytsa in pengar varje ­månad, eller låta bli. Min lön stipuleras ändå av förhandlingarna och min egen argumentationsmån är liten.
Ibland gör vi oss lustiga över den kompromisslösa frågan ”Är du med oss eller mot oss?” Men tänk. Ibland finns inte ens det valet. Ibland är du med, oavsett vad du har lust med.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fast. Det som händer (om fastighetsägarna hade menat allvar med uppsägningen) är att du kanske får din vilja igenom och hyresgästföreningen bestämmer att i fortsättningen enbart förhandlar hyran för sina medlemmar, vilket troligen skulle leda till ökad medlemsanslutning.

Det är för övrigt inget tvång att betala, man kan förhandla hyran själv och inte betala avgiften.

Sedan kan jag ingenstans läsa att Hyresgästföreningen säger sig vara en opolitisk organisation. De är politiskt neutrala. det är något annat. Bostadspolitiskt argumenterar de ju ständigt i media och med politikerna, vilket medlemmarna bestämt att de skall göra också.