söndag 23 september 2007

Om kunskap, del 1 - barometrar är skumma saker

Jag började skriva och det blev långt. Därför kör jag på följetongstricket.
Välkommen till introt/del 1 i denna följetong på temat kunskap!
För någon vecka sedan var jag på en trevlig tillställning kallad Kunskapsgalan. Kronprinsessan delade ut välförtjänta priser till Bok & Biblioteksmässan, till Hans Rosling för bland annat Gapminder på en gala på Stadshuset. Därtill ett hederspris till Sir David Attenborough. Bara att få se honom in person var ju en treat som hette duga!
Tidigare på dagen var det seminarier på kunskapstema. Där presenterades bland annat Kunskapsbarometern, en mätning som berättar om svenskarnas inställning till, just det, kunskap. Det är ju en rätt abstrakt sak att mäta och de fakta som presenterades gav definitivt upphov till frågor.
Exempelvis svarade majoriteten av alla tillfrågade att allmänbildning var det som man ansåg gav "störst status". Det var ett mönster som gick igen i alla sociala grupper, frånsett unga som - surprise! - anser att kändisskap är en större statushöjare.
Attitydundersökningar framkallar nästan alltid en skeptisk gut reaction hos mig. Även den här gången.
Jag menar, jaha? Folk säger att allmänbildning ger hög status. Vad betyder det egentligen?
Inte så mycket. Om allmänbildningen inte hade funnits med som alternativ hade något annat hamnat i topp. Och så snart kunskapen eller allmänbildningen finns med blir den en given "vinnare". Ingen (vuxen) människa sätter dyr bil, hög lön, kändisskap eller snygg partner före allmänbildning i en dylik frågeställning. Det är som att stämpla ytlig i pannan. Alltså svarar folk snällt allmänbildning - även om de tillhör kategorin som använder bokhyllan till att förvara vaser från resan till glasriket och inramade studentbilder av barnen.
En annan sak som presenterades med stöd i samma barometer var att de flesta menar att nyfikenhet är den viktigaste drivkraften till lärande. Jovars. Det låter förstås bättre än att säga att vi vill ha status...
Ett exempel på att de som besvarat enkäten kanske inte är så jäkla nyfikna var att på frågan om hur Sverige klarar sig som kunskapsnation i världen ansåg majoriteten att USA och Västeuropa var våra största konkurrenter, medan Indien och Kina inte uppfattades inte som några större hot... Kanske inte ett svar som vittnar om tokhög nyfikenhet på omvärlden direkt.

Nåväl. Efter detta var det dags för paneler. Ett samtal mellan Svt-chefen Eva Hamilton, Volvos Senior Vice President Jan-Eric Sundgren och Svenskt Näringslivs Signhild Arnegård Hansen tog vid. De två senare framhöll vikten av att det kommer ut välutbildade ungdomar ur det svenska skolsystemet och förklarade näringslivets villighet att delta på olika sätt. Inte minst fokuserade de på problemet att så få väljer naturvetenskapliga utbildningar nuförtiden. Ingenjörsbrist, helt enkelt. En fråga väl värd att tampas med.
Eva Hamilton var ganska underlig i samtalet. Först gav hon Sundgren ett tjuvnyp som gick ut på att om det fanns för få välutbildade ingenjörer så berodde väl det bara på taskigt löneläge. Sen snöade hon in på ämnet public service hela tiden. Det kändes inte alltid så kopplat till ämnet. Det mest minnesvärda citatet från henne under debatten löd som följer:
"När Ernst går från SVT till TV4 så är det för att då kan han sälja krattor som det står Ernst på. Det får han inte hos oss."
Låter som någon är sur på Kirschsteiger...
Nåja. Tune in next time, då går vi djupare in i det där med nyfikenhet!

Inga kommentarer: