måndag 3 september 2007

Osynlig och uppbränd

Jag är på kurs och fortbildar mig. Det lär bli en sporadisk vecka på bloggen, men nåt kommer jag säkert hacka ur mig om kvällarna. Idag har jag en krönika om vår osynlige och uppeldade statsminister.

"Ekot har studerat statistik och funnit att statsminister Fredrik Reinfeldt (m) varit 20 procent mindre synlig i media än vad Göran Persson var efter att han vann valet 2002.
Nåja.
Göran Persson är väl knappast ett rättesnöre för hur svenska statsministrar bör agera. I Perssons fall hade det sannolikt varit välgörande för mången politisk debatt om han hade kunnat låta bli att köra över sina ministrar. En tjugoprocentig osynlighet hade i Perssons fall varit enbart välkommen, också bland socialdemokrater.
(...)
När snart sagt inga åsikter kommer från toppen smittar det av sig på hela regeringen som till slut framstår som tom på åsikter och utan argument för den politik som förs. Det måste finnas ett mellanting mellan buffel och total doldis..."

Dessutom har jag skrivit en bildkommentar som inte finns på nätet men vars innehåll tål påpekas också här.
Ekot rapporterade i går om att JK Göran Lambertz har beslutat att Migrationsverket inte får skicka personuppgifter till en asylsökandes ambassad för att ordna fram pass så att de kan återvända hem vid avvisning. Rutinen bryter nämligen mot sekretesslagen. Detta tolkar Ekot som att det nu i praktiken blir "stopp" för alla avvisningar. Det låter i mina öron rätt förhastat. Vad är det som hindrar att Migrationsverket helt enkelt uppmanar den avvisade att själv söka passet?

Inga kommentarer: