lördag 6 oktober 2007

Dagens övningar

Dagens ledare handlar såklart om socialdemokraternas skuggbudget - en budget som gjorde mig rejält sur i går. Jag kom till jobbet med en plan - en påbörjad textidé som jag ville fortsätta med.
Men se det gick inte, för Sahlin & Nuder var ju dagens ämne.
Alltså. Jag älskar mitt jobb, men ibland stör jag ihjäl mig på konceptet dagens ämne.
Dagens ämne kan man inte blunda för.
Dagens ämne är tvingande och du bara måste ta dig an det - oavsett vilka inspirerande idéer du hade för dagen. Det kan vara en rejäl kreativitetsdödare. Särskilt när det innebär att du noga måste lyssna på Pär Nuder hela dagen. Gårdagens mesta groda ur hans mun dök upp i P1:s Studio Ett i går och lät som följer:
"Nu är det ju så här att, vi är i opposition, hur motbjudande det än är så tvingas vi acceptera att vi befinner oss i det läget."

Mhmm. Motbjudande grej det här med folkstyre, visst är det..?

Anyway. Citat nedan, hela ledaren här.

Att socialdemokraterna gärna gör huvudnummer av sin lyckade kampanj om jobbavdragen som ”straffskatt för pensionärer” är välbekant. Så gjordes också i den skuggbudget som presenterades i går.
Så vad är det då s-ledaren Mona Sahlin och Pär Nuder tänker göra? Tja. Retroaktivt sänka skatten för pensionärer – säger de i sin debattartikel i DN. Men kikar man närmare på förslaget består det i ett avdrag, en sänkning med 2000 kronor per år. Slå ut det på ett år och du landar på runt 150 kronor. Ändå var PRO idel lovord i går, lyckligt glömska om vad s gjort för pensionärerna hittills.

Inga kommentarer: