tisdag 9 oktober 2007

Dags för kulturpolitik

Snart ska jag pinna iväg på pressträff på temat kulturpolitik. Det ska bli intressant.
Direktiven till den kulturpolitiska översynen tidigare i år lät lovande. Utgångspunkten var att ”kulturens frihet värnas bäst när den stöds av många krafter”. Där är jag helt med på vagnen. För mig är det inget kontroversiellt med att staten stöder kulturen. Men den bör inte vara ensam om det. Då står skapandet som friast.
Upplägget för dagens sammankomst ser lovande ut - det är både kulturministern och näringsministern som bjuder in tillsammans till "Dialog om samverkan mellan näringsliv och kultur".
Jag har skrivit en del ledare i ämnet tidigare i år och då önskat mig konkret aktivitet i den vägen.

"Alliansens ambition att föra in entreprenörsskapet i kultursfären är god. Det som saknas är dock en plan för att hjälpa till.
På näringsdepartementet sker just nu en storsatsning på kvinnors entreprenörskap. Mikrolån, branschcoacher och utbildning i offentlig upphandling (då många nya kvinnliga företagare kommer att verka i det offentliga) är exempel på insatser.
Varför görs inte detta för kulturen? Här nöjer man sig med uppmaningen ”Gå och bliv entreprenör!”
Företagskontakter, sponsringssamarbeten och entreprenörsskap är lite ovant för kulturbranschen, men det är däremot en värld av kontaktytor som inte minst moderaterna torde kunna dela med sig av. Gör man därtill kultursponsring avdragsgill för företagarna har man kommit långt."


Nå. Dags att ge sig av. Tänkte hitta lite snabbmat på vägen...

1 kommentar:

Soy sa...

tja, fast jag är ju inte ointresserad av politik, jag undviker bara ofta ämnet eftersom jag har för svårt för att begränsa mig.
men jag tycker om ditt språk och läser din blogg ofta. jag ser det i första hand som att jag länkar till ett läsvärt språkbruk och till en inspirationskälla.

keep it up. :)