fredag 26 oktober 2007

Önskvärt?

Hönsmammestaten stöter man ju på var och varannan dag.
Statens strävan att till varje pris förlänga medborgarens liv är egentligen ett föga strategiskt drag. Den åldrande befolkningen är ju ett välbekant problem.
Hur gamla vill de att vi ska bli? Och varför? Att bli allt äldre är inte nödvändigtvis synonymt med att vi blir allt lyckligare. Inte minst eftersom förmynderiet allt som oftast utmynnar i att våra liv inte bara blir långa utan dessutom trista. Det är ju alltid glädjeämnena som ska bort.

För en sekund trodde jag i dag att engelsmännen börjat fatta baletten. Men sen påminde jag mig att så inte är fallet.

En hälsorisksvarning med tillhörande krav på förändring kan jag dock skriva under på. Men så är den också av sådan natur att den innebär att jag skulle tillföra mig något, ge mig ett val.
Nu behöver jag i och för sig inte så himla mycket sömn, men att kliva upp halv sex är tungt och det gör jag varje dag.
Nåja. En timme extra får jag i alla fall på söndag och det välkomnas - även om det enligt nya rön är hälsofarligt.

Inga kommentarer: