onsdag 7 november 2007

Ingen fylla den andra lik

Dagens texter i SN är lokala och handlar om eggande ting som regionbildning.
I övrigt besvarar jag läsarkritik angående min första ledare i förra veckan om Schenströmaffären.
Den diskussionen är intressant eftersom den säger något om hur skandaler jämförs och används för politiska syften utan minsta försök eller vilja att vara konsekvent.

Det som triggat är förstås att jag i den texten påpekat skillnaden mellan Danielssonaffären och Schenströms dito.
Läsaren i fråga tycker att jag och hela ledarsidan ägnar oss åt att "i alla lägen hävda högerregeringens oförvitlighet och rättrådighet gentemot den socialdemokratiska" han påpekar vidare att Schenströms agerande är att likna med att köra rattfull och undrar beskäftigt om jag tycker att det är okej "bara det inte händer en olycka".
Det tycker jag förstås inte, men...

"Ingen regering är oförvitlig, det inbillar jag mig inte. Dock är jag klarsynt nog att se skillnaden mellan Schenströmaffären och Lars Danielssons dito.
Låt mig adoptera ditt bildspråk, Jim. Det har visat sig att Schenström kanske inte kört berusad, men dock varit oansvarig nog att förlita sig på att andra kollegor i krisjouren kunde ”agera chaufför” vid behov. Danielsson däremot satt i en bil på kollisionskurs och struntade i att bromsa. En berusning hade i hans fall närmast varit en förmildrande omständighet."


Inga kommentarer: