torsdag 15 november 2007

Resumé

Eftersom jag varit så lat/busy att jag inte ens gjort de sedvanliga "idag skriver jag om-postningarna" kommer här ett par från veckan i urval.

Måndag
En ledare om Sahlinskans bravader under Framtidsdagarna. Det skrev jag ju lite om här på bloggen i helgen eftersom jag var där i lördags. Dock gick jag inte dit på söndagen, men fick berättat för mig häromdagen att det tal som Sahlin enligt programmet skulle avsluta evenemanget med blev inte av. I stället hade lite allmän förvirring rått och sen tog det mest bara slut. Mona uteblev. Jag har inte sett nåt i media om det här, är det någon som vet vad som hände? Verkar ju lite knäppt att missa en chans att elda sina massor..?

Tisdag
Ledare om vänsterns skolpolitik, apropå
Lars Ohlys tjuriga bakutsparkar.

Dessutom en text om Pär Ströms bok Mansförtryck och kvinnovälde. Det finns mer att säga om den, men jag får väl återkomma när andan faller på. Kan i alla fall säga att jag rekommenderar läsning. Den är stundtals galet irriterande, men stannar ändå kvar och föder tankar, kanske just därför att den är så grovkornig i sin argumentation. Till alla, och kanske framför allt till tjejer, måste jag poängtera att det är viktigt att man inte slänger boken åt helvete efter femtio sidor i pur irritation över raljansen.

I dag
En styck ledare om danska valet. Noterar i DN att Mona Sahlin inte velat kommentera. Underligt. Först inte hålla tal och sen inte prata om danskar.

Har också ett stick om att CUF reclaimar ord som rättvisa och solidaritet. Fina fisken att någon fortfarande vill vara vakthund.
Får dock små allergiprickar av språket på kampanjsajten, men det kan bero på att jag skrivit rätt mycket såna där copy-klingande manifesttexter i mina dar...

För övrigt är det här inlägg nummer 222 i den här bloggen. Fin, rund siffra.

3 kommentarer:

Fabrikören sa...

Angående din "danska" ledare idag glömmer du, som alla andra svenska kommentatorer, en stor anledning till att valet skrevs ut nu.

Avtalsrörelsen drar snart igång. Många har förutspått tuffa förhandlingar och storstrejker. Ett val i den perioden hade inte varit ett alternativ, ett val efter den perioden hade varit ytterst osäkert. Med en splittrad opposition i och med Khader och hyfsat opinionsläge var det inte mycket att snacka om.

I Dk är folk snarare mer överraskade över att det inte har kommit förr. Det har spekulerats sedan i våras.

It´s the economy ...

Sanna Rayman sa...

Ah, true. Avtalsrörelsen kom inte med ens på ett hörn. Men, visst var det väntat sen länge.
En sak som förbryllat mig bland de svenska kommentarerna är annars att ett par (minns inte vilka just nu) önskat sig samma system som i DK med att statsministern väljer tidpunkten för valet. Det hajar jag inte alls. Vore ju livsfarligt i ett land som detta...

Fabrikören sa...

Jag hajar det. I statsvetarvärlden sägs det att det gynnar den sittande regeringen, men jämför Sverige och Danmark så ser du att det händer lite mer i dansk politik. Systemet innebär att politikerna hela tiden måste vara mer på hugget. Man kan inte sitta 3,5 år och bara rulla tummar.
Dessutom, kan det bli värre i Sverige?

Gillar också iden med att skilja på kommun- och riksval. Nuvarande system tar allt för mycket makt från kommunpolitikerna. De påstår naturligtvis något annat, men deras kampanjande är med nuvarande system otroligt beroende av vad rikspolitikerna hittar på.