lördag 10 november 2007

You don't make friends with salad

Varenda tidningsjäkel med, eh, självaktning skriver om det livshotande köttet.
Det gör således jag med. Under rubriken Fån't jag en körv....

"Kött ger cancer meddelade Världscancerfonden i går och uppgraderade varningen för rött kött till ”högsta nivån”. Högsta nivån. Jaha. Föranleder det någon sorts samhällelig beredskap, eller är det bara det gamla vanliga skuld- och skamköret lagom till helgen?
(---) Resultatet blir bara att människor gör det enkla valet och väljer cancerrisken framför ett liv utan salami och julskinka. Själv är jag svag för Picksalami från ungerska staden Szeged. Sverige var för övrigt ett av toppländerna för den ungerska exporten av denna charkdelikatess under 70- och 80-talet. Huruvida det hade med vänskapliga förhållanden med kommunistländer eller arbetskraftsinvandringen kan man fundera över. God är den, hur som helst."


I Szeged finns för övrigt ett Pick- och paprikamuseum som jag självfallet inte har missat. Man får en macka med salami på slutet.
Nåt ska man ju dö av.

5 kommentarer:

Dunja Grisell Sjöstrand sa...

Hej Sanna Rayman,

Jag läste din artikel på ledarsidan i SN och det är som vanligt när förtärandet av kött blir ifrågasatt, att äta kött verkar vara något heligt i vårt land och på något vis allas rättighet.

Finns det någon person i det här landet som inte reagerar med ironi, ilska eller förtret över att myndigheter och organisationer faktiskt gör oss tjänsten att tala om för oss vad vi bör undvika för att kunna minimera riskerna för vissa sjukdomar?

Finns det någon i detta land som har den höga kunskapsmässiga nivå att förstå att det inte är för att göra livet surt för oss som de går ut med dessa viktiga forskningsresultat?

Och finns det någon i detta land som har den etiska nivå att förstå att man bör undvika en så förlegad produkt som kött? En produkt som inte bara är skadlig och helt onödig utan dessutom bidrar till stort lidande för alla de djur som finns i industrin och dessutom påfrestar miljön något ohyggligt.

Du, Sanna Rayman, har troligtvis denna kunskaps- och etiska nivå men har gamla traditioner fastnaglade i ditt sinne. Och då kan jag förstå att du tycker synd om dig själv som uppmanas att undvika en produkt som både skadar dig själv, miljoner av djur och dessutom miljön. Nej, fortsätt att blunda till smaken av din Picksalami!

Fabrikören sa...

Det enda man kan vara säker på är att man kommer att dö.

Som vegetarian gottar jag mig naturligtvis i nyheterna.

Å andra sidan har jag fått höra från dietister, barnmorskor och sjuksköterskor att jag som vegetarian måste ta en massa piller för att inte få järn och a till ö-vitaminbrist. Kosten är dessutom absolut inte lämpad för barn.

Efter tio år som vegetarian utan pillertillskott lever jag fortfarande. Får nog inställa mig på en långsam död.

Anonym sa...

Ja, sanna! Lyssna på Dunja, kött är en förlegad produkt! (produkt?)

Varför ödsla tid på sånt när man kan äta toppmoderna tabletter med kosttillskott, det är ju mycket mer 00-tal.

Förresten, hur står det till med de stackars djuren ute i naturen just nu? Kan tänka mig att det är jäkligt kallt och ett evigt "äta eller ätas". Kanske borde vi sätta ut några värmeelement och mattråg fulla med MiVi-Total för att minska deras lidande??

Mats sa...

Herr eller Fru Anonym har givetvis helt rätt: kött är ingen produkt. Kött är likdelar. Ungefär lika fräscht som att äta sin självdöde granne. Herr eller Fru Anonym tycks vidare leva gott i föreställningen att köttätande skulle vara något slags naturligt tillstånd - trost att merparten av världens befolkning faktiskt är vegetarianer (det är som bekant svårt att få köttet att räcka till åt alla - men att vissa svälter för att andra skall få äta sitt grillade kött kan man ju leva med).

Det är en myt och villfarelse att vegetarianer behöver kosttillskott. I själva verkar äter de flesta vegetarianer nog mer varierat än den övriga befolkningen. Mina egna värden har varit utomordentliga alla de år som jag varit vegetarian, detsamma gäller samtliga andra vegetarianer jag känner. Känner du någon vegetarian med näringsbrist?

Djuren i naturen mår med största säkerhet utmärkt. Det kan man däremot inte säga om djuren inom köttindustrin. Har Herr eller Fru Anonym någonsin besökt ett slakteri? Det är lätt att vara ironisk när man lever under föreställningen att kött kommer färdigmalet i vita plastförpackningar. Tycker du om livet? Varför i så fall inte leka med tanken att det även skulle kunna gälla andra levande varelser? Ge mig att det åtminstone skulle kunna fungera som en arbetshypotes till dess att motsatsen bevisats. Bon apetit!

MVH/Mattias

Lisa sa...

Det enda tillskottet man som vegan äter är b12 och det är helt enkelt för att maten vi äter idag är för ren. tidigare fick vi i oss det via jord på grönsaker mm eftersom b12 produceras i tarmen men måste tas upp i magen och därmed tar vi ej upp vår egenproducerade b12. Om man ej kunde få i sig allt via vegomat, hur får då köttet (korna) i sig b12 som vi sen får i oss genom att käka dem? det tar för övrigt många år att få b12brist så man behöver inte ens ta ett piller om dan. många vegoprodukter är också berikade med b12. alla kan få brist om man slarvar med maten, även köttisar. dietister kan ofta inte mycket om vegomat så man behöver inte bekymra sig om vad de säger såvida de inte är speciellt pålästa inom detta ämne.