fredag 14 december 2007

Antingen eller

Aftonbladet har en artikel om TV3:s Insider. Det berättas bland annat om moderaten Maud Ekendahl som tycker att man bara är "dum" om man jobbar samt om vänsterpartisten Inga Lantz, som enligt Aftonbladet ägnar dagarna åt "att måla tavlor, skriva, och kommunicera telepatiskt med djur".

Lantz lyfter 33 792 kronor i månaden i inkomstgaranti som före detta riksdagsledamot.
Hon uppvisar dock stor ödmjukhet genom att i artikeln kalla sig själv "tacksam" för de privilegier hon åtnjuter. Vidare förklarar Lantz att hon inte släpper taget om övergångspengen och börjar jobba genom att ge en känga åt Ulrica Messing:

– Jag hade ingen miljardär att gifta mig med.

Detta är alltså de två alternativ hon ser. Inkomstgaranti eller rik snubbe.
Driftig tjej...
Hur blev den här kvinnan någonsin vald?

2 kommentarer:

Patrik Renfors sa...

Jag satte bara och skämdes när jag såg på det programmet. Det är ironiskt eftersom att Vänsterpartiet år efter år försöker riva upp "det förmånliga" riksdagspensionssystemet. Man kan också undra om hon har utfört något vettigt under sin tid i riksdagen. Jag själv aldrig hört talas om Lantz, fast jag är hennes partikamrat. Men Då är man ca: 25-30 år yngre än henne. Det är kanske därför jag skämdes extra för att hon pratar med djur, vad är det för flum. Den fluminställningen anbringar inte kvinno- och arbetarrörelsen några landvinnigar på. Hon var visserligen den som var mest, tacksam och ödmjuk inför förmånerna. (SOm nu är delvis reviderat till ett rimligare tidsperspektiv). Men moderater och andra borgare var desto mindre förstående för reportaget, de ska sätta sjuka, deltidsarbetslösa, arbetslösa på bar backe med urholkning av välföärdssystemen och inskränkning av arbetsrätten. Men när det gäller dem själva ska de vara extra priviligerade med fantisisummor till fallskärmar.

Ge dem den minskade A-kassan, vi har ju ett tak där.

Det är skrämmande hur långt från verkligheten en del kan komma efter bara några mandatperioder i riksdagen.

Sanna Rayman sa...

Hallå där!
Japp, det är faktiskt skrämmande. Jag kan förstå om man behöver en period av omställning efter en tid i riksdagen, men det är aldrig försvarbart att vila på gamla lagrar hur länge som helst. Särskilt som en stund i riksdagen sannolikt är en rätt bra punkt på cv:t..