onsdag 16 januari 2008

Gärna samhällsinformation - till exempel reklam!

Jag tillhör dem som aldrig i livet skulle sätta upp en skylt på min dörr som fråntar mig min reklam. Jag vill ha den. Jag till och med "läser" den.
Hur vår reklam ser ut, vad den säger, vilka bilder den förmedlar och vilka stämningar som manas fram är en i mina ögon ganska stor del av vårt samhälle. Reklamen är formad för att appellera till oss och baserar sig inte sällan på rätt noggranna studier av konsumentgrupper i befolkningen. Det betyder att den är en ganska tillförlitlig termometer upp i samhällsbaken. Man skulle rentav kunna kalla reklamen samhällsinformation, stick i stäv med vad de där dörrskyltarna brukar säga...

Japp, det stämmer. Dagens text handlar om sexism och det fria, kommersiella ordet - vilket jag skrev om lite igår också.

"Det finns flera argument för varför detta förslag skulle vara att föredra. Först och främst skulle en lagstiftning belasta domstolarna med ärenden som knappast kan kallas livsviktiga. Dessutom bör vi även i reklamsammanhang minnas principen om det fria ordet, vilket försvårar framskrivandet av en tydlig lagstiftning. Med en luddig lag hamnar vi istället i ett juridiskt limbo där godtycklighet lätt kan ta plats och där avvägningarna är svåra.
För vad är egentligen könsdiskriminerande reklam? Förra årets mest anmälda reklamfilm kom från en hamburgerkedja och hävdade humoristiskt att ”riktiga män” vill ha kött. Visst. Filmen anspelar på stereotypa könsroller, men vill vi verkligen lagstifta emot detta? Får man inte ens driva med stereotyper? I förlängningen innebär samma resonemang att vi även betackar oss en försvarlig del av allt vad komedier och humor heter."


2 kommentarer:

Sexual Harrasement Panda sa...

Jag håller helt med om att folk ska få skriva vad de vill och hur de vill (nästan, bortsett mordhot och andra grova dito)

Däremot betackar jag mig tuttar (eller pungar) i 2x förstoring på T-banan.

Tycker du att sådana saker bör räknas in under "yttrandefrihet"?

Sanna Rayman sa...

Hej Pandan!
Du får ditt svar i en ny bloggpost, betitlad Oroväckande.

MVH

Sanna