tisdag 29 januari 2008

Idag diskrimineringslag

Skriver idag om den nya diskrimineringslag som Nyamko Sabuni presenterade i går. I stora drag är den ett steg i rätt riktning. Mindre plotter och småplock, mer enhetlighet både i myndighetsfloran och lagfloran. I texten gör jag emellertid ett par noteringar som är värda att tänka på, tycker jag.

"Diskriminering är dåligt. Men inte alltid lätt att urskilja. Tydligast blir det kanske vid anställningsförfaranden då en bättre meriterad sökande förfördelas på grund av religion, könstillhörighet eller hudfärg – för att nämna några diskrimineringsgrunder.
Knepigare är en så vardagsnära fråga som vem du ska dela din lägenhet med. Låt säga att du är ung, kanske studerande, och har fått tag i en lägenhet. Allt är perfekt, men det är en trea. Stor och dyr. Vännerna har redan tak över huvudet. Dags att annonsera efter lägenhetskamrat, kanske?
I situationer som denna har Sverige kritiserats av EU för att alltför lättvindigt låta privatpersoner annonsera ut sina bostäder på ett diskriminerande sätt. Nu skärps detta något, men fortfarande kan till exempel en tjej leta efter en kvinnlig rumskamrat. Hänsyn till privatlivet tas även i kommande lag, vilket EU lär fortsätta kritisera.
Diskriminering kan alltså vara olika saker. Det är viktigt att komma ihåg när det är dags för lagstiftning. Kanske framför allt när syftet är gott och det är lätt att ryckas med i viljan att göra gott.
(---)
Vad som däremot reser frågetecken är Sabunis funderingar på en ”öppen lista”, i vilken nya diskrimineringsgrunder kan fyllas på. Med tanke på att nuvarande diskrimineringsområden redan omfattar fler människor än de som ligger utanför, kunde en sådan lista lätt bli kontraproduktiv.
Bättre vore i så fall om den nya myndigheten fick ramar som tillät avsteg från rådande områden i fall där diskrimineringen är uppenbar. Det vore också ett mer verklighetsförankrat sätt att se på saken. Diskrimineringen är faktiskt inte statisk, utan kan vara lokal eller variera mellan olika samhällsområden och grupper.


Hela ledaren här.

1 kommentar:

Ella sa...

Intressant tanke, det där med vem man ska dela sin lägenhet med... Jag har alltid undrat om inte det är diskriminerande när man i en platsannons anger att "vi har många manliga anställda så vi vill ha kvinliga sökande". Kanske liiite samma sak?

Jag har skrivit ett fruktansvärt långt svar på din fråga hos mig.

Dessutom har jag småläst lite här och var hos dig och måste säga att jag gillar din blogg. Jag har hittills hållit mig undan "den här typen av bloggar" (om man nu kan säga så) för ofta blir de för torra, men så kändes det inte här.