fredag 25 januari 2008

Lönecheckar och klassbakgrunder

Detta var ju lite intressant. Det förändrar kanske inte så mycket i sakdiskussionen kring Mana, men förstärker onekligen helhetsbilden.
Det som är mest slående för mig är den maildiskussion som Peter Wennblad på Neo för med en av grundarna till Mana, Lotta Kubiak.
Varför är det så svårt för människor på yttre vänsterkanten att föra en schysst och saklig debatt - eller ens ett samtal...eller ett simpelt informationsutbyte i mailform?
I dessa mail är det måhända begripligt att Kubiak är på krigsstigen, men samtidigt föranleder Wennblads ton knappast att hon tar ner kommunikationen på den träsknivå där den landar. Det är anklagelser om rasism och sen den klassiska – dina utgångspunkter i allt du gör och tycker beror på en lönecheck...
Det är så jävla fult, det där. Man möter det hela tiden.
Senast häromdagen ringde en arg läsare i lagom berusat tillstånd till mig. Först var det ett antal framspottade "Lilla vän" och "Dina jävla åsikter", medan jag försökte ta reda på vad, mer specifikt än att jag var en förkastlig människa, som var orsaken till samtalet. Det fick jag nu aldrig riktigt kläm på, men därefter förhörde han mig om min klassbakgrund och lät synnerligen nöjd när han fick kortversionen - mamma SFI-lärare, morföräldrar bönder, pappa invandrad tjeck som flydde undan kommunismen och här var både fabriksarbetare och egenföretagare.
Exakt vad det var snubben tyckte var så avslöjande förstod jag aldrig, men han lät väldigt triumferande. Nu var allt klart som korvspad för honom. Tydligen var denna knappa information fullt tillräcklig som grund för att kunna avfärda alla mina framtida resonemang på ledarsidan.

Nå, det är väl bra om han hittat en metod som gör att jag slipper de där samtalen i framtiden, ty det är inte första gången han ringer och jag är alltid arg så jag skakar efteråt.
Den här snubben hör dock ihop med Lotta Kubiaks lönecheck. Det är alltid väldigt viktigt för vänstern att hitta den där kontexten. Nån lösryckt del ur en människas liv eller bakgrund upphöjs plötsligt till allenarådande förklaring till varför den här personens åsikter, eh, ”hamnat snett”. Som om det vore så enkelt här i livet. Som om vi inte tänkte själva någon endaste gång.

Mannen som ringde mig är vänster. Det är inte jag. Kubiak är vänster. Wennblad är det inte. Men det ger vare sig henne eller snubben rätt att ifrågasätta hela grunden för andra människors övertygelser.
Jag är så utled på vänstersidans insinuationer om att liberaler, oavsett prefix, inte härbärgerar sina övertygelser i hjärtat och hjärnan utan enbart i plånboken! Det är lågt, under bältet och vittnar om en vansinnigt obehaglig och svartvit människosyn.

Jag tycker ärligt talat att det är min rätt att kräva av alla tänkande människor att kunna inse att det finns en mångfald av åsikter - istället för att avskriva alla oliktänkare som "köpta" av ett eller annat intresse.

Ibland tänker jag att det här ständiga intresset för lönecheckar och föräldrars yrken finns där för att ni saknar andra argument...

Inga kommentarer: