tisdag 22 januari 2008

Mjölk och upplopp

En gång när jag var en mycket liten flicka skulle min far hälla upp ett glas mjölk till mig. I egenskap av barn ville jag naturligtvis testa min förälders lojalitet och uthållighet. (Eller var jag bara en jävlig unge, vad vet jag, det är evigheter sedan)
Så när pappa hade hällt upp mjölken konstaterade jag med gällast möjliga röst att det var "för myyckeeet!".
Tjänstvilligt tog fadern glaset, hällde tillbaka lite i förpackningen och ställde åter glaset framför mig på bordet.

- För liiiteeee, gnällde jag, nu med en röst som varnade om annalkande gråtutbrott.

Så han hällde upp lite mer, och ja, ni kan ju gissa min reaktion.
Vad ni däremot inte kan gissa är hans.
Han hällde återigen ut lite mjölk från glaset. På mitt huvud.
Och frågade sedan om det var lagom.
Det kan förstås låta hemskt elakt att hälla mjölk på ett småbarn, men jag tycker att det är rätt skoj. Själv har jag egentligen inget minne av händelsen utan har fått den berättad för mig av pappa.

Minns ni häromåret när svenska kids vars stenkastarmuskler börjat förtvina bestämde sig för att Danmarks sak var deras och reste till Köpenhamn för att elda och slå sönder saker till förmån för Ungdomshuset?

Nu får de - och deras danska fränder - sin, eh, belöning för det hårda arbetet under upploppen. Köpenhamnspolitikerna har för närvarande två trevliga objekt att erbjuda.
Helt frid och fröjd är det dock inte. Det ena huset ligger inte på Nørrebro, det område där ungdomarna helst vill att deras hus ska ligga. Problemet med det andra är att det är för stort.
Jösses. Det är väl inget problem. Det är ju bara att elda bort en bit.

Jag tror att någon behöver lite mjölk på hjässan...

Läs mer i Berlingske tidende.

Inga kommentarer: