måndag 7 januari 2008

Plump var inte rätta ordet

Är Ulvskogs citat kul eller plumpt, frågar Expressen retorikern Barbro Fällman i en artikel om att Marita Ulvskog jämför Fredrik Reinfeldt med Mao Zedong.
Plumpt blir svaret. Nja. Plumphet förutsätter någon sorts relevans i det som man hasplar ur sig. Snarare är väl jämförelsen så irrelevant att långsökt blir en underdrift.

Dock. Välkommen tillbaka Ulvskog. Du, om någon, kan vända det här.

För övrigt. Jag kan bara inte avhålla mig från lite ordmärkeri. I Expressens artikel har Reinfeldts pressekreterare tvingats ta Ulvskogs uttalande på allvar och kommentera saken. Detta görs på följande vis:
– Det Marita Ulvskog har sagt får stå för henne, säger Edvard Unsgaard

Alltså. Är det bara jag i hela världen som stör mig på det där underliga uttrycket?! Once and for all, people. Det heter att:
Jag står för min åsikt.
Du står för ditt ord.
Hon/han står för vad hon har sagt.

Ändå envisas folk med att göra själva aktören passiv och utsagan/åsikten/orden till stackarna som måste stå.
Exempelvis ska det som Ulvskog har sagt tydligen "stå för henne".
Pretty please, lägg av med det där uttrycket! Kräv ståndaktighet från rätt subjekt.
Se den här händelsen som din minnesanteckning.
Vad hade du själv gjort om du var ett gäng ord som tvingats ihop medelst Ulvskogs penna och vilda fantasi?
Säckat ihop direkt. Förstås.

1 kommentar:

Mary sa...

Vad spännande. Tänk om man skulle samla alla Marita Ulvskogs uttalanden, det kunde bli rätt kul.

Jag tycker att den här rätt bra, också signerad Marita Ulvskog.

"–Jag har uppfattat Stureplanscentern mer som en ut­löpare av Svenskt Näringsliv och ­tankesmedjan Timbro än som en partiförening. ­Utifrån det så ­betraktar jag den som en höger­politisk organisation."