fredag 25 januari 2008

Yttrandefriheten återställd

Jaja. Så bra gick den avhållsamheten. (se förra bloggposten)
Men, en kortis bara.
Carlos Ejemyr Rojas hade ett bra inlägg i Manadebatten häromdagen i Expressen. Kontentan var i princip den som många andra, inklusive jag sjäv, framhärdat i: det vill säga att ingen kulturproduktion står och faller med ett kulturrådsbidrag. Hans tips var att de skulle sluta yra om yttrandefrihet och börja sälja annonser.
Det är alls ingen dum idé. Det dumma är snarare att Mana inte kommer till denna insikt själva.
Men, så enkelt är det förstås inte. Det förstår jag när jag läser Aron Etzlers blogg. Nej, faktum är att den idén är så ändå in i glödheta absurd att det enda man behöver göra är att ironisera över den.
Skumt. Jag trodde att Mana fyllde ett viktigt tomrum. Då borde väl också läsekretsen vara en intressant avgränsad målgrupp?
Några idéer har jag, som avspark. Testa med partierna på vänsterkanten. Ett antal vänsterpartister har åtminstone ryat rejält över yttrandefrihetens fall - nog ska väl partiet vara redo att köpa en annons eller två?
Fackförbunden har också lite kosing har jag hört. Och javisst ja, ungdomsförbunden har ju nyss fått pengar från Ungdomsstyrelsen. Då blir det ju dessutom skattepengar, så slipper ni den obehagliga känslan av att komma i närheten av nån sorts näringsliv...

Mitt i detta brainstormande nås jag av beskedet att Kulturrådet har beviljat Mana deras stöd.

Puh.
Det var ju för väl.
Yttrandefriheten är återställd.

1 kommentar:

Ella sa...

Tack för ditt inlägg hos mig. Du fick mig att fundera, och du har självklart rätt...
Jag var tvungen att skriva ett tillägg till mitt inlägg.