torsdag 14 februari 2008

Många är grejen

Apropå det Per Gudmundson skriver i dag. Jag har varit inne på just de tankarna, att det behövs många många teckningar.

Jag menar vad gör de extrema om tusentals människor av olika religioner och härkomst går ut och bara säger att de ritat en Muhammedbild som de har liggandes hemma i byrålådan.
Inga provokationer i form av publiceringar eller bombmössor. Teckningar som må vara abstrakta, Muhammed som en enkel kub, eller ett helhjärtat försök att efterlikna de ikonbilder av honom som säljs i en del muslimska länder. Den behöver egentligen inte ens existera.

Bara det enkla konstaterandet. Typ en Facebookgrupp som meddelar att: "Hemma har jag en bild av Muhammed som jag kladdade i ett block när jag pratade i telefon häromdan."
Då blir det ju väldigt bråda dagar för de radikala. Väldigt många hus att pricka in på kartor. Väldigt många mordplaner att göra upp.
Kanske så många att man tänker - fuck it.
Bara en tanke.

Nu är jag nog dessvärre lite för feg/ansvarsfull/förtjust i livet för att starta en sådan Facebookgrupp. Det vore ju lite som att servera en hitlist på silverfat.
Men ändå. Många är definitivt grejen här.

Inga kommentarer: