torsdag 21 februari 2008

No spin for you

För ett tag sedan skåpade jag ut en undersökning som SKTF gjort både i SN och härbloggen.
Jag var även, ska vi säga, lite ovänligt inställd mot hur Sveriges Radio helt okritiskt lät SKTF:s förbundsordförande (tillika före detta socialdemokratisk riksdagsledamot) Eva Nordmark lägga ut texten med påståenden och analyser av sin rapport.
Detta eftersom mycket av det Eva Nordmark sa hade liten, eller ingen, förankring i den undersökning hon faktiskt hänvisade till. Faktum är att den rentav motsade det hon hävdade.
Jag tyckte att det var lite dåligt av Sveriges Radio att bara svälja hennes påståenden utan att ta en titt på den faktiskt ganska tunna och lättlästa rapporten.

Nu ska jag inte ta åt mig äran - det var fler än jag som kritiserade samma sak. Dock är det svårt att inte göra en koppling till den där fadäsen när Ekot idag struntar kapitalt i Nordmarks utspel på dagens DN Debatt.
Artiklarna på DN Debatt brukar få spinn i övriga medier. Inte alltid, men ofta. Ämnet idag är definitivt ett sådant som Ekot hade kunnat haka på. Men det gör de inte.

Objektivitet eller inte, journalister gillar att göra nyheter som speglar det de tycker och intresserar sig för. Däremot gillar de inte upptäckten att de dragits vid näsan. Nordmark lär sig förhoppningsvis en läxa av den här nobben.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.