måndag 4 februari 2008

Skälla och bråka

Idag skäller jag på vår infrastrukturminister för att hon vill krångla till körkortstagandet ännu mer. Citerar hela rasket:

"Regeringen befinner sig i ett slagregn av skäll från opposition och opinion. Kanske är det en önskan om att tvätta bort de elaka omdömena om en hård och mot utsatta sparkande regering som gör att så många välmenta förmynderiförslag poppar fram. Ett sätt att framhålla att man är en mogen och ansvarsfull regering med medborgarnas bästa för ögonen.
Men alliansen borde verkligen tänka över den strategin och emellanåt fundera på följande: Hur hade vi reagerat på det här förslaget om vi satt i opposition? Troligt är nämligen att samtliga borgerliga partier unisont hade skällt ut en socialdemokratisk regering om den lagt ett förslag som det infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) berättade om i en intervju i Svd i förra veckan.
Körkortsutbildningen ska bli dyrare och omfatta en särskild riskutbildning som förmedlar korrekta attityder till alkohol, narkotika, bilbälte med mera. Visst förmedlas de påbud och lagar som finns på området redan nu i körkortsutbildningen, men tydligen anser regeringen att fyra extra lektionstimmar står emellan oss och det goda omdömets förlovade land. Torstensson menar att lagförslaget är ”både försvarbart och viktigt”.
Regeringen vill alltså försvara sin trafikpolitiska heder, nu när nollvisionskurvan pekar nedåt. Men statistik kan hyfsas på många sätt. Man skulle sannolikt uppnå önskad effekt också om man förbjöd trafik på söndagar. Försvarbart, kanske. Men inte rätt.
Detta är inte enda exemplet på ivern att framstå som trafiksäkerhetens riddare. I höstas började man titta på möjligheterna att införa mopedkörkort, en utsikt som lär oroa både en och två landsortstonåringar, vars frihet står och faller med moppen.
Ska man därtill tänka i termer av arbetslinjen – vilket borde rendera ett intresserat öra från regeringen – så är de ständiga påbuden om nya förarbevis, kurser och körkort också fel. Antalet unga som tar körkort blir allt färre. I slutet av 1980-talet hade 75 procent av alla mellan 18 och 24 år körkort. Numera är det bara runt 60 procent. Vi tar också korten senare, vilket är beklagansvärt då kunskapsinhämtningen är som bäst i skolåldern.
Ju fler pålagor som läggs på körkortsutbildningen desto svårare blir den att mäkta med vid sidan av gymnasiet. När studenten väl är avklarad har de flesta ingen ekonomi för utsvävningar som körkortsutbildning. Plötsligt är ungdomen 25 och kan inte ens söka hälften av de lediga jobb som finns, på grund av körkortskrav. Tidigare regeringar har ignorerat dessa siffror. Det är en besvikelse att också alliansregeringen gör det."


Dessutom bråkar jag litegrann med riksdagsledamoten Elisebeht Markström. Så kan det gå.

Inga kommentarer: