tisdag 18 mars 2008

Halva trafiken för hela priset

Det har varit mer än lovligt trångt på pendeltågen de senaste dagarna. Tryckt mig in har jag - finns det en risk att missa Nyköpingståget så skapar jag stjärterum, men jag har sett flera som helt enkelt givit upp försöken att klättra ombord.
Anledningen till trängseln är alltså att SL redan "tagit påsk". Eller åtminstone tycker de att resenärerna ska ha gjort det.
Idag berättar Mikael Lindskog, kommunikationschef på Stockholmståg, att han inte kan "redogöra historiken varför det här beslutet togs från början" och hävdar att det nog måste vara en liten "miss" bakom.

Det tror jag inte ett smack på. SL bestämde sig för att spara en slant, måhända inspirerade av SJ, som varje år ställer till det för pendlare i Mälardalsregionen genom att dra in hälften av tågen sommartid.
Argumenten är även där att resandet minskar och det hade jag kunnat köpa om det inte vore för att SJ, precis som SL nu, hade en så väldigt generös tolkning av hur långt ledigheterna sträcker sig.
Det är kanske en enorm överraskning för SJ och SL, men faktum är att vuxna människor vare sig har sommarlov eller påsklov. Vi jobbar och vill gärna ta oss till jobbet.
Hela priset för halva trafiken är ingen vidare affärsidé.

2 kommentarer:

devilkitten sa...

För deras del är det ju en strålande affärsidé. De måste tjäna pengar gräs på att dra ner på antalet avgångar och tänker inte på att vi som är beroende av trafiken står som packade sillar både på vägen in och på vägen tillbaka.

Magnus Persson sa...

Faktum är att inte ens de ovuxna människorna hade påsklov förra veckan; efter vad jag förstått har man i Stockholmstrakten påsklov efter påsk...