torsdag 24 april 2008

Gör en Kielos

När man tänker på hur det var för ett år sedan, inte bara i folkpartihänseende, så slås i alla fall jag av att det just medialt sett är skett en ganska stor förändring. På våren 2007 var det fortfarande splittringen som liksom var inramningen för i stort sett all bevakning av regeringen. Nu får den åtminstone prata och försvara sig i sakfrågor ibland. Därmed inte sagt att allt funkar finfint.

Nåväl. I dag är det fp som avhandlas i en text som väl kan karakteriseras som en stunds kärvänlig slap-around. Man skulle också kunna säga, givet de många relationsliknelserna i texten, att jag "gör en Katrine Kielos".
Fast en sämre - jag kommer ju aldrig riktigt hela vägen in mellan lakanen.
Mes-jag...

Fp:s problem idag är snarast av karaktären ”och nu då?” Man har bott in sig i alliansrelationen. Arbetsfördelningen i hushållet har utkristalliserat sig och vardagen lunkar på. Slentrianen gör sig påmind. I det här läget kan – jag säger kan – de kära liberalerna bli besvärliga. Fp är en partner med fäbless för dramatik och med behov både av sitt oberoende och av att ”bli sedd”.

2 kommentarer:

Patrik Renfors sa...

Hej Sanna jag hittade ingen kommentarsfunktion på SVD angående ditt inlägg på SVD om vänsterekonomer. Du skriver att det bara var två riktiga ekonomer?

Jag har ingen större koll på sossarnas nationalekonomer, men jag såg åtminstonde en till som är det på vänsterkanten. Killen som du länkar till, Ali Esbati som gick på handels.

Sanna Rayman sa...

Hej igen Patrik! Nu har vi ju avhandlat det här mailledes, men jag får väl svara här oxå så att det inte ser ut som om jag är en elak ickesvarande mänska. ;)
Som sagt. Ska man vara petnoga så är Esbati vad jag förstår civilekonom och övriga två lite högre upp på akademikerskalan. Men visst lär han vara bland de mer kunniga i övriga panelen.