fredag 18 april 2008

Ljummen i kläderna

Jag veet. Det bloggas förfärligt dåligt här. Min ursäkt är att jag i största allmänhet håller på och defragmenterar mitt liv, eller nåt.
Dessutom har jag ju börjat nytt jobb, med allt vad pirr det innebär. Börjar dock känna mig åtminstone lite ljummen i kläderna.
I dag har jag min första signerade sak i SvD. Den börjar ungefär så här:

"När jag gick i gymnasiet och kom hem en dag stod modern i farstun och höll med allvarlig uppsyn fram en halvmeter faxpapper. Det var min klassföreståndare som hade faxat hem min frånvaro. Jobbigt, men jag förbannade inte faxteknologin, utan mottog tålmodigt uppsträckningen och ursäktade mig med att skolket åtminstone inte förlagts till de lektioner jag behövde bäst.
Minnet dyker upp när jag läser folkpartiets integritetsgrupps samrådsdokument. För även om det är ett bra underlag för diskussion, så anas också generationsklyftan i inställningen till internet."

9 kommentarer:

Karin sa...

Hej Sanna - roligt att se dig i SvD i dag, jag ser fram emot att läsa mer av dig i fortsättningen!

Sanna Rayman sa...

Tack Karin!
Och om du tycker det är roligt - tänk då bara hur roligt jag tycker det är att se mig i SvD!
;)

Markus "LAKE" Berglund sa...

En lysande start! Hoppas du fortsätter i samma spår.

Mary sa...

Bra och intressant skrivet idag i SvD - och igår...

Jag avundas dig ditt nya jobb för jag hade gärna velat ha det själv ;-) - men du passade bestämt bättre. Good Luck...

Daniel Eriksson sa...

Du har ju skrivit lite på ledarbloggen innan. Jag gillade denna:

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=6851

Men är inte din kollega Claes Arvidssons anklagelse om antisemitism mot SSU-Ingiberg just ett exempel på det missbruk du talar om?

Skrev om det här, iaf; om att högern missbrukar i synnerhet antisemitismvapnet i minst lika hög grad som vänstern.

http://falkblick.nu/?p=164

Maria Byström sa...

Super Sanna. Heja!

Sanna Rayman sa...

Tack Markus och tack Mary! (Men åh! Jag vill inte veta vilka jag "vann över". Det blir bara mer och mer prestationsångest för varje person man får höra som också hade sökt... )

Daniel. Vet inte om du klickade på länken Claes lagt in i sitt inlägg. Där finns en del matnyttigt som utgör bakgrund till ordvalet. Framför allt den förra delen, dvs att man kallar Israel "nazistisk regim" andas antisemitiska föreställningar eller en dito agenda. Därmed inte sagt att SSU:aren reflekterat så långt. Men det borde han ha gjort.

Och tack fina Tussan! För övrigt förenar jag mig med dig i din förvåning över hypen med det där spela låtsasgitarr-spelet. Weird.

/Sanna

Daniel Eriksson sa...

Ja, jag har klickat på den länken, men ärligt talat ger jag inte en pipa snus för den definitionen av antisemitism. Lisa Abramowicz kommenterade mitt inlägg:

"Bruket att kalla Israel nazistiskt, definieras av EU (se nedan) och Svenska Kommittén mot antisemitism (SKMA) som antisemitiska."

(Del av) mitt svar:

"Vad menar du? För att Svenska kommitén mot antisemitism, och EU-organet EUMC, som är en mycket politiserad myndighet förresten, definierar jämförelser mellan nazisterna och Israels nuvarande policy som antisemitism, så måste alla acceptera den definitionen? Det är som att låta socialdemokraterna definiera alla politiska begrepp och sen kräva att borgerligheten ska följa dom definitionerna."

Jag skriver mer i kommentarerna där om varför det inte ska ses som antisemitiskt. En löjlig överdrift, visst, men inget annat.

Slår det dig inte som något märkligt att först kritisera vänstern för att den slänger ur sig anklagelser om nazism och rasism alldeles för lättvindigt (vilket jag iofs tycker är riktigt) och sen försvara exakt samma sak när det kommer från proisraeliskt håll (dvs deras missbruk av antisemitismkortet)?

Lisa sa...

Apropå det s k Antisemitkortet har David Hirsh skrivit i senaste numret av SKMA-tidningen www.skma.se
om hur tvärtom antisemiter använder sig av det kortet när de vill kritisera Israel utan att få mothugg, med slutklämmen om att "och nu säger du väl att jag är antisemit?"
Läs själva, det är mycket upplysande.