tisdag 1 april 2008

Lunkläge

Idag, roande nog på första april, har jag min sista text i SN. Den har genererat en del snäll e-post från läsare. Klockan är bara en bit efter lunch och redan har två förklarat att de ska droppa sina prenumerationer på DN till förmån för SvD, så idag är jag glad som en lärka och känner svällande ömhet. Dessutom är jag i mitt kära Skåne, där vindskyddsförsedda päresättare i sakta mak reser fram och tillbaka över åkrarna och pluppar ner nypotatisens mödrar, med långa, grönlila, ludna groddar på.

Folk har ju avgått för mindre, men nog är den där finska skandalen bra underlig. Det kan knappast kallas brottsligt, det Kanerva gjort. Gift är han, visst. Men sen när råder amerikansk sexualmoral i den fjällhöga nord?
Widar Nord ställer frågan på sin spets: "Vad heter brottsrubriceringen, försök till utomäktenskapligt sex, eller?"

Oroligt följer jag rösträknandet i Zimbabwe. Skrev om valet i går och uppehöll mig bland annat vid ord som förändring och nostalgi. Förändringens vindar hjälpte alliansen. Samma vind har Barack Obama haft i ryggen. Men ett mer skriande behov av förändring än i Zimbabwe är det svårt att föreställa sig. Ett lästips i sammanhanget är intervjun med Per Wästberg i Fokus, Mugabe kramade mina barn«.

Och när vi ändå är inne på lästips, ta en kik på Integrationsbloggens funderingar kring huruvida det är fult att peka eller inte. Den totala självcentreringen måste sägas ha nått sin fullbordan när man på fullaste allvar varnar för att peka ut "de andra" och detta "de andra" i sammanhanget är - jordklotets övriga invånare...

Och slutligen ett tips i hårdpärm. Den hängde, av Robert Bartlett. Helgonförklaranden, misslyckade avrättningar, religion och politik. Inte ofta medeltidens röster når ända fram i nuet, men här gör de det. Mycket intressant. Vi tackar lillebror för tipset!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, Kanerva är inte gift. Han är särbo. Och brottsrubriceringen lyder: försök att lura folk genom att ljuga. Lögn och politik har även tidigare visat sig vara en ödesdiger kombination.

Det är inte brottsligt att ha dåligt omdöme. Men opassande för en minister.

Patrik Renfors sa...

Lycka till på SVD, det har varit kul att du som politisk ledarskibent har brytt dig om politiken på Oxelösunds fullmäktige. Det är roligare att läsa kommentarer från "motståndarsidan" när ledaren är blå. (snarare som en giftig grönblå alg) ;) Fast du har visserligen inte bara skrivit elaka saker om oss i v eller mig i synnerhet.

Kägo täcker rapporteringen ganska bra, men du har lagt till en ytterligare dimension i rapporteringen.

Sanna Rayman sa...

Anonym. Jo, okej. Lögn är dåligt, såklart. Men å andra sidan inte underligt att man försöker sig på en när mediebevakningen blir så närgången som i detta fall.

Patrik. Tack! Jag kommer definitivt att sakna Oxelösund, en rolig kommun att bevaka, där ideologierna alltid syns tydligt tack vare dig och några till på vardera kanten. Allt gott!

Daniel sa...

Nämen, inte bara SvD-skribent, nu kommer du ut som Skåneälskare också, man kan ju bli kär för mindre! :-)

Sanna Rayman sa...

Daniel.
Oh stop! Don't make me rodna! ;)