lördag 10 maj 2008

Att översätta Esbati

Som alla andra kände jag naturligtvis att jag var tvungen att testa Googles nya översättningstjänst.

Det är förstås kul, men den bloggare som tänker sig en mer global läsekrets får nog även i fortsättningen blogga på engelska - om man inte har något emot att framstå som halvtossig förstås.

En oddity som inträffade när jag översatte bloggen var i det här inlägget.

Generellt verkar inte översättningstjänsten ta sig för att översätta namn och de flesta namn jag skrivit lämnas intakta.
Men av nån outgrundlig anledning översätts Ali Esbati till Rani Mukerji, vilket råkar vara en award winning Bollywood-aktris.
Skumt. Är du verkligen i Norge och jobbar Esbati? Eller är vi en parallell karriär på spåren? ;)

Nåväl. Nu måste jag översätta den här posten och se om det motsatta funkar också. Sen glass och sol.

Inga kommentarer: