måndag 19 maj 2008

Det nya ledighetspartiet?

Noterade i helgen att fler än jag tycker att Skugge minner om Madonna minsann. Även om den förra inte sjunger gillande om semester.

Själv är jag en stor vän av ledighet och lättja. Därför blev detta ämnet i dagens text, där jag undrar vem som ska hand om ledighetslinjen.

"Arbetslinjen innebär faktiskt inte att vara emot ledighet – tvärtom. Att låta människor behålla mer av sina pengar och skapa marginaler som ger handlingsutrymmet att ta en ledig dag utan att blanda in Försäkringskassan är en borgerlig ledighetslinje väl värd att värna."

Så. Nu ska jag på bussutflykt till gamla jaktmarker.

1 kommentar:

Josef sa...

Ja, jag håller med dig. Med humana skatteregler har folk råd att vara lediga om de vill.

Jag gillar det här följande exemplet för det illustrerar hur absurt läget är just nu.

Antag att Anna har ett välbetalt jobb pga 4-5 årig högskoleutbildning. Om Anna väljer att jobba 60 timmar i veckan år 2009 för att spara så mycket pengar som möjligt för att kunna vara ledig hela år 2010 för att till exempel ge sig ut på en jorden runt resa... då kan det mycket väl bli så att hon under hela 2009 och 2010 tillsammans betalar mer i skatt än om hon jobbat 40 timmar i veckan både 2009 och 2010. Hon har alltså jobbat 25% mindre men får betala mer i skatt på samma timlön.

Och nu har jag inte räknat med alla bidrag och avdrag som tillkommer om Anna väljer att leva sitt liv på det vanliga 40-timmars-sättet som staten premierar.

Det är egentligen inte så svårt at lösa det här problemet. Det räcker med att Anna får rätt att ansöka om uppskov för skatten och att hennes förvärsskatt ska beräknas på 2 år istället för 1 år. Det hade varit frihet.