onsdag 21 maj 2008

Eskil och lite om en panel

Sluta mobba Eskil! är kontentan av en långis på ledarbloggen.

I övrigt hade jag tänkt att jag skulle berätta något längre om en paneldebatt (Kan ses
här) som jag var med i häromdagen om Englas begravning på Publicistklubben. Det fanns en ostyrig och lång text i mitt huvud efteråt som borde ha släppts ut direkt, men jag tappade sugen.

Hela poängen med att jag vände mig emot sändningen var för att vi alla skulle slippa den här jäkla fuldebatten som blivit och som till exempel sårat Englas mormor helt i onödan.

Nej, jag tror visserligen inte att SVT fattade sitt beslut vare sig på cyniska tittarsifferjagande grunder eller för att de var sensationslystna. Snarare tror jag att de gjorde det för att de - liksom alla andra - var känslomässigt engagerade i fallet och därför inte förmådde se situationen ur ett längre och mer principiellt perspektiv. Beslutet verkar ha fattats isolerat från allt annat och även om Jan Axelsson sagt att han förväntade sig debatt, så slog det honom uppenbarligen inte att debatten inte bara skulle komma att riktas mot honom och SVT.

Jag frågade honom om just det och då förklarade han tämligen torrt att SVT:s ansvar stannar vid själva sändningen. Om detta håller jag verkligen inte med. Man måste beakta en publicering ur ett lite vidare perspektiv än så, tänka på följder etc.
Så står man där och hör en synnerligen attackinriktad Jan Axelsson (beskyllde i stort sett alla andra medier för att vara sensationslystna) kalla mordet på Engla för något i stil med "exceptionellt och unikt allmängiltigt" och undrar lite vad det betyder när han även hävdar "strukturer" i mordet.
Sen säger Viggo Cavling, som åtminstone är rak och konsekvent i sin totalmediala hållning, att jag tillhör gruppen "fina och goda människor", vilket förstås betyder sådana som vill bli uppfattade så. Då tappar man sugen. Det är inget von oben-perspektiv att önska sig att medier tänker sig för och hanterar människor med omtanke och ansvar.
Men hur som helst. Det blir ingen lång text om den här saken. Jag är klar nu.

(Ann Heberlein var för övrigt cool. Och attan vad hon kunde prata! Jag vill också våga och kunna prata sådär bra och sammanhängande!)

2 kommentarer:

Anonym for once sa...

Tack Sanna, sansade artiklar om djursex ser vi väldigt sällan trots Vår grundade menings totalsågning av Beck-Friis och Djurskyddsmyndigheten. Jag var också inne och kollade riksdagsprotokollen efter att ha sett youtubeklippet, Eskil skall ha all cred för att ha lyckats stå emot Greenskas uppkast. För övrigt, i år var första gången på många år som Birgitta Ohlsson INTE motionerade om djursexförbud, kommer så småningom en omsvängning i sexköpslagen från henne också?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du har inte missat vad Jan och hans jurister har gjort med de bloggar som använder satir för att kritisera SVT:s beslut?

SVT stänger ner Boyahed!

För övrigt kan jag bara säga att det är skitkul att läsa dig i SvD. Keep it up!