söndag 4 maj 2008

Medieförstårmigpå

Ett stycke text om Englas begravning skrivs det i dag, bland annat med avstamp i Siewert Öholms debattartikel häromdagen, i vilken han menar att det bara är medieförståsigpåare som är negativa till begravningssändningen. Jag tror för min del att det är ett par till.

Jag tror att magreaktionen hos dem som ställer sig negativa till tv-sändningen kommer härur. Det ligger något lätt självförhärligande i att lyfta sin egen empati till skyarna. Att föreställa sig att den är så stark och så djup att den alldeles bestämt måste direktsändas den här gången.
Det känns inte behagligt när empatin blir något att manifestera och bejaka på tv, som vore den en känsla av sällsynt art.


Så det så.

3 kommentarer:

Anonym sa...

SVT borde stoppa sändningen av Englas begravning. Könsdiskriminering eftersom en pojke aldrig hade varit aktuell att visa.

mammajobbar sa...

Du är på rätt spår (Sanna alltså, inte Anonym). Fast jag tänker mest på mamman som kanske ångrar sig sedan och det går inte att göra ogjort. Sorg får en att bli så irrationell, har lyckligtvis inte förlorat ett barn men jag kan tänka mig att det är ännu värre. Har sett föräldrar reagera oerhört annorlunda än de skulle gjort annars. Naturligtvis.

Och så är det detta med att visa att man bryr sig som känns så påtagligt. Samma sak med de här tända ljusen. Min sorg behöver jag inte visa andra på det sättet, men det kändes som något jag nästan måste skämmas för när jag inte tände ett ljus som "alla andra".

Daniel Eriksson sa...

Apropå din ledarartikel om nyspråk. Den brittiska deckarförfattarinnan PD James är inne på samma spår:

http://falkblick.nu/?p=189

"If in speaking to minorities we have to weigh every word in advance in case inadvertently we give offence, how can we be at ease with each other, how celebrate our common humanity, our shared anxieties and aspirations, both for ourselves and for those whom we love?” It would be “unfortunate” if the police became “enamoured” of political correctness, which she described as “a pernicious if risible authoritarian attempt at linguistic and social control."