onsdag 7 maj 2008

Ständigt denne Hitler

Apropå detta med Sieg heil-mannen i Uppsala, så tog jag i dag diverse partier i örat på ledarbloggen.

Ser för övrigt att fler än jag automatiskt tänkte på Mr Cleese. Såklart.

Tror dock egentligen att imitationer av Hitler himself (eller för all del av John Cleese) faller utanför hetslagstiftningen. Någon som kan lagens bokstav mer exakt får gärna rätta mig om jag har fel, men är det inte så att lagen skiljer på imitation och, eh, hur ska man uttrycka det...heilande för eget bruk?

2 kommentarer:

Josef Franson sa...

Läste din ledare på SvD i ämnet... Du måste väl ändå hålla med om att SDU:s polisanmälan höll en betydligt högre intellektuell status än SSU:arnas trams. Dessutom så handls SDU:s anmälan om att uppmärksamma en RIKTIG politisk fråga som är avgörande för sveriges framtid som nation.

FÖrmodar att du är EU-förespråkare, men diskusionen om EU:s nya konstitution är skrämmande frånvarande.

Sanna Rayman sa...

Hejhej!
Jo, fine, frågorna är alldeles självklart av olika kaliber.
Men faktum kvarstår, debatter initieras inte bäst genom polisanmälningar och jag är helt enkelt superdupertrött på det där tricket nu.