måndag 16 juni 2008

Countdown

Snart är det dags. Jag begriper inte riktigt samordningen inför de kommande två dagarna. Någonstans läser jag att man ska det är samling vid pumpen på onsdag och att det är vit dresscode. Någon annanstans står det att det ska samlas också i morgon, dresscode obekant.
Hursomhaver, jag tänker mig nog att jag ska dit både i morgon och på onsdag. FRA-debatten, från åhörarläktaren i riksdagen i morgon vill jag helt enkelt se live.

Redan vid de övriga ungdomsförbundens manifestation för någon vecka sedan reagerade jag på att ett ungdomsförbund saknades. Att Ung vänster inte var med handlar ju om deras (löjliga) princip att aldrig göra någonting med de borgerliga ungdomarna, men Kdu:s frånvaro kändes onekligen underlig. Under helgen har det rapporterats om varför - de hade liksom gjort en planeringsmiss när det gäller FRA-frågan och hade så sent som för en vecka sedan ingen beslutad åsikt.
I dag verkar det dock ha lossnat. Det kom ett pressmeddelande om att KDU skänker "1984" till alla kd-ledamöter, jämte en uppmaning om att rösta för integriteten.

Det tog sin lilla tid och det har det som bekant gjort för många. Tveklöst har bloggosfären lyft och påverkat i den här frågan. En ganska intressant aspekt i sammanhanget är det som Fredrick Federley sa till Ekot i helgen.

"Det är ganska många osäkra. Det är också många som inte har cirkulerat i medierna, som de senaste dagarna har hört av sig och sagt att de har våndor inför beslutet, att de äntligen har börjat sätta sig in i frågan och att de blir alltmer tveksamma för varje nyhet om förslaget som kommer."
(min kursivering)

Sådär ungefär i grevens tid sätter lagstiftarna sig in i lagarna de ska stifta.
Now. Jag kan förstå att det är svårt för varje ledamot att vara totalinsatt i varje liten lagsvans som knackas igenom. Men stora principiella beslut som detta borde man faktiskt granska med egen hjärna och eget hjärta. Och inte ett par dagar innan.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt att spektaklet dragits ut över två dagar. En lång debatt i riksdagen kan förstås vara bra. Men de riksdagsledamöter som kanske, eventuellt kan tänkas säga NEJ, skulle förmodligen ha nytta av en chockverkan modell "Oh, captain, my captain". Nu kommer i stället en kväll och en natt då piskor kan vina än ettrigare och då det rentav kan hända att en och annan socialdemokrat väljer att trotsa sin piska. Inte bra.

I Ekots lördagsintervju med Reinfeldt i helgen pratades det en del om FRA, men den frågan jag ville höra ställas kom aldrig: "Tänker du göra det här till en kabinettsfråga?". Det hotades ju en del med sådant sist det begav sig, men den här gången har inget sådant hörts från statsministern. Ändå verkar många ledamöter ha hotet i färskt minne, kanske för att det uttalats internt denna gång.
Om jag var borgerlig riksdagsledamot hade jag tagit mycket lätt på den risken. För ärligt talat. Reinfeldt verkar inte dum i huvudet och då gör man inte FRA till en kabinettsfråga. Då vore han en stor tramsebyxa.

För övrigt noterar jag att riksdagens hemsida verkar ha dukat under av alla mail. För när jag försöker klicka fram kontaktuppgifter till ledamöter går det inte. Hur jag än försöker blir svaret bara error. Eller så har de bara tröttnat på alla besvärliga mailande medborgare...

Det kommer att gå bra. Jag tror verkligen det. Jag är så optimistisk att jag satsat en tusing i ett vad på att åtminstone de unga centerliberalerna ska göra rätt. Så kom igen, don't fail me now!

1 kommentar:

Farmorgun sa...

Kolla in här motiven varför vår riksdagsman röstar Ja. Han är f d försvarsanställd så intresset ljuger inte, fast jag hade hoppats att han som MENSA skulle klarat av att väga in andra medborgerliga intressen som integritet t ex; men tyvärr