söndag 10 augusti 2008

En sån där

Zaida uppmanar och sent omsider lyder jag.

Regler:
* Posta reglerna först.
* Svara på alla frågor.
* Skicka vidare utmaningen till sex andra bloggare.
* När du postat dina svar, berätta för den som utmanade dig.

Fem saker som finns på din Att-göra-lista idag:
* Klockan är snart ett, magen kurrar, kylen är tom och bör inte heller fyllas. Jag och diverse podsändningar ska fika tillsammans.
* Göra den sedvanliga helgbesiktningen på de lokala loppisarna.
* Skriva om en text.
* Städa, sortera, packa, tvätta lite och planera mina kommande två semesterveckor.
* Svara på läsarmejl. Ligger konstant efter.

Vad gjorde du för tio år sedan?
Jag är hopplös på att komma ihåg mitt liv på ett organiserat sätt, allra minst katalogiserar jag årtal i huvudet. Blev faktiskt tvungen att släpa fram gamla lådor och pärmar för att överhuvudtaget vara säker på om jag hade kommit till Stockholm 98 eller om jag fortfarande huserade i Skåne. Det senare var korrekt. För tio år sedan läste jag litteraturvetenskap i Lund och fann några av de vänner som fortfarande är något av det bästa jag har. Jag var förmodligen olyckligt kär, det var lite av en sport för mig då, men det hindrade mig inte från att ha väldigt roligt. Jag lyssnade så mycket på musik att det i dag framstår som otroligt att jag hann göra något annat - men det gjorde jag. Jag frilansade som ungdomskrönikor i Skånska Dagbladet och när jag gräver i mina pärmar hittar jag två texter från just 98. Båda behandlar på olika sätt censur (barnporr, barns sexualitet och modetidningen Bibel), tryck- och åsiktsfrihet (anslagstavlor på nätet m.m). Jaja, en del ämnen är visst evigt aktuella för mig.

Ställen du bott på?
Slättaröd, Lund, Uppsala, Stockholm

Fem saker du skulle göra om du var miljardär?
Kanske ska man drömma storslaget vid den här frågan, men jag är rätt nöjd med mitt liv och har inga överdrivet storslagna visioner, bara små. Men...

* Ge bort pengar. Bort med lillebrors studielån, bort med mammas huslån, ge pengar till bra kulturutövare, skicka hårt arbetande vänner på semester etc. Förenkla och förgylla mina nära och käras liv helt enkelt.
* Köpa en lägenhet med stoor, odlingsvänlig och solig balkong.
* Jobba lite mindre, eller snarare friare, och i gengäld resa mycket mycket mer.
* Bilda mig. Friska upp språken. Allt och lite till.
* Anställa en personlig tränare som med regelbundenhet piskar mig till ett hälsosammare liv eftersom jag själv är för lat.


Sådärja. Och uppgiften sänds härmed vidare till:

Herr Svensson, Karin, den lurvige, Helena, Miss Madass samt kollegan.

3 kommentarer:

Johan, PL&C sa...

Levererat!
Kram
/J

Karin sa...

Fixat! kram K

gudmundson sa...

Nä, sorry, inte min grej.