lördag 30 augusti 2008

Playtime's over

Under semestern läste jag bland annat The Game, en rätt patetisk historia om du frågar mig. På pendeltåget in till stan alldeles nyss utsattes jag emellertid för vad som måste vara Spelets antites. Tre fulla snubbar sitter och hinkar burköl och liksom drar det sista ur sommaren. En av dem utser sig till min samtalspartner.
Vad hinner vi med på vägen in?

Han frågar om jag är "en öltjej" och konstaterar raskt att det måste jag vara. "De är trevligast."
Sen vägrar han tro mig på att Sort Guld är danskt öl, inte tyskt.
Så visar han mig av misstag lite porrfilm på sin kompis mobiltelefon, skäller ut polaren för syns skull och meddelar denne - något över samtalston - att han inte ska förstöra nu när halva är inne.
Därefter berättar han om sin fru och sina två barn och förkunnar att mina barn kommer att bli ohemult vackra.
Slutligen informeras jag om att jag är en bra tjej, en "lite snus i fickan är väl skit samma-tjej".

Men allt det där var ju helt onödigt. He had me såklart at öltjej.

Nej hörni. Pendeltågsraggandet är inte längre - om det någonsin varit - comme il faut. Den somriga öppenhetens dagar är förbi och det är hög tid att gömma sig bakom halsduk och inte prata med någon. Höstigt, svenskt och välbekant. Jag laddar podden med gammal melankolisk ensamhet.



1 kommentar:

Maria Byström sa...

Ååååå, Björk är så bra...